آشنایی با هیولای کوچک: کنه قرمز خونی.

تهیه و تنظیم: آقای ابوالفضل سنایی با نام کاربری AS58

 

به نام خدا

بیگانه در خانه…..

دلم میخواهد آلزایمر بگیرم….. که لبریز از فراموشی بمیرم……….

امروز میخوام با یه هیولای کوچک آشنا بشین……..این هیولا گاهی اوقات اجتناب ناپذیره. شخصا هرگز فکر نمیکردم که روزی با این موجود بی رحم روبرو بشم. با توجه به اینکه من بشدت مجموعم در قرنطینه قرار دارد و هر روز آنها را چک میکنم تصور آفت زدگی برایم در حد خراب شدن همه دنیایم بود…. بله امروز میخوام با آفتی بنام کنه قرمز خونی یا کنه ی عنکبوتی قرمز (Red spider mite) آشنا بشیم.

ماجرا از جایی شروع شد که من با توجه به کمبود مکان تصمیم گرفتم برخی از کاکتوسها را به یه مکان دیگر ببرم با توجه به اینکه هوای اینجا مطبوع بود تصمیم گرفتم که این انتقال رو انجام بدم. در حین جابجایی یکی از کاکتوسها بنام گلاندیو کاکتوس که خارهای قلابی شکل دارد به پیراهنم گیر کرد و از خاک بیرون آمد بلافاصله آنرا کاشتم و اونو تو یه جای کم نور برای یک هفته نگه داشتم… بعد از یکهفته بسراغش رفتم. دیدم روی بدنه گیاه پر شده از یه چیزی شبیه پودر فلفل قرمز اما به مراتب ریزتر. اول شک نکردم چون دیدم هیچ حرکتی نداره اما چون برای اولین بار بود کمی مشکوک شدم. یه تیکه کاغذ برداشتم و مقداری از پودر را روی آن ریختم و بهش نگاه کردم اما بازهم ساکن بود تا اینکه با یک خودکار دورش را خط کشیدم و بعد از ۵ دقیقه دیدم  اون پودر ریزها از اون خط رد شدن مطمئن شدم حشره است با ذره بین دقیق نگاه کردم دیدم  اونا به کندی حرکت میکنند. بسراغ بقیه مجموعم رفتم دیدم متاسفانه برخی از کاکتوسهای گرانقیمتم  هم مبتلا شدند. وجود آفت برایم محرز بود حالا باید مبارزه میکردم…

مبارزه:

اول از همه گیاهان مبتلا را جدا کردم وبعد از تحقیق و پرس و جو و مشورت تصمیم گرفتم تا مجموعه را سمپاشی کنم. با توجه به اینکه حشره مشخص بود که چیست باید سم مناسب را تهیه میکردم. سمی که من استفاده کردم اسمش آبامکتین (Abamectin) بود به میزان ۱ سی سی در لیتر حل کردم و در یک آب پاش ریختم  آنهایی که مبتلا بودند را بیشتر سمپاشی کردم و بقیه را بصورت کمتر و آنهم اسپری بروی بدنه گیاه.

نشانه های آفت:

۱- آفت کنه قرمز خونی بصورت پودر فلفل ولی خیلی ریزتر نمود پیدا میکنه.

۲- بعد از حمله به گیاه چون شیره گیاه را میخورد آب گیاه کم میشود و بعد از یه مدت گیاه ترک میخورد انگار که بواسطه سرما گیاه دچار ترک شده اما اگر هوا سرد نبود و گیاه ترک خورد حتما به این موضوع توجه ویژه کنید.

۳- در مرحله اول، آفت گیاهانی که کم خارتر هستند را مورد حمله قرار میدهد مثل لوفوفورا، آستریاس و سایر استروفیتومها. گیاهان کم خار بهترین محل برای تغذیه این حشره است البته بمرور به سایر گیاهان هم حمله میکند.

۴- نکته عجیب اینست که من روی گیاهان مبتلا قبل از حمله حشره چیزی شبیه زنگ زدگی دیدم. مثل اینکه شما زنگ آهن را با آب مخلوط کنی و آنرا روی گیاه بریزی، دقیقا همچین حالتی داشت. البته زنگ زدگی همیشه آفت نیست گاهی اوقات کمبود آهنه. اما در مورد من تمام زنگ زدگیها تبدیل به کنه شد که این زنگ زدگی، لاروهای کنه بود.

چند نکته:

الف- کنه و شته هردو خطرناکند اما کنه بیشتر. تفاوت کنه با شته در اینست که کنه حرکت بسیار کندی دارد و ریزتر از شته هست.

ب-  این نوع آفت با چشم غیر مسلح دیده نمیشود پس همیشه یک ذره بین داشته باشید.

ج- در استفاده از سم موارد ایمنی را رعایت کنید و پس از استفاده، وسایل را در یک پلاستیک بگذارید و دفن کنید این سم برای انسان مضر است و بهتره از دستکش و ماسک در هنگام سمپاشی استفاده شود. همینطور بشدت از دسترس کودکان دور نگهدارید.

د- حتما قبل از استفاده گیاه را تا سه روز در محل کم نور بگذارید تا احیانا بعد از سمپاشی نور ناشی از خورشید بدنه گیاه را آفتاب سوخته نکند. برای اینکار توصیه من اینست که ابتدا آبیاری دوره ای گیاه را انجام بدید بعد از آن سمپاشی را هنگام عصر انجام دهید تا گیاه فرصت جذب داشته باشد.

ه- این سم مستقیما بروی بدنه گیاه اسپری میشود و نیازی نیست تا مثل آب به خورد گیاه داد، هرچند که اگر بمیزان کم روی خاک اسپری شود لاروهای احتمالی را هم از بین میبرد.

و- برای کنترل بهتر و ازبین رفتن حشره و لاروها بهترین کار اینه که دوباره کل مجموعه بهمان ترتیب بعد از ۱۵ روز سمپاشی شود تا اگر لاروها هنوز بودند ازبین بروند.

ز- کنه قرمز ممکنه مدتها بصورت لارو بماند. اشتباهی که من انجام دادم این بود که تعدادی کاکتوس از یک گلخانه دار معروف خریدم و سهل انگاریم باعث شد تا آنها را در همان ابتدا سمپاشی نکنم که متاسفانه آفت از همان گلخانه به مجموعه من رسید. توصیه من اینه که وقتی گیاهی را خریداری میکنید بعد از اینکه آنرا در قرنطینه گذاشتید قبل از آوردن آن به مجموعه تان حتما آنرا سمپاشی کنید. باور کنید اینکار ارزشش را دارد تا در آینده دچار خسارت نشوید.

ص- تاکید میکنم حتما از گیاهانتان بازدید روزانه و دقیق داشته باشید. اینکار علاوه بر لذت بخش بودن بشما این امکان را میدهد تا موارد مشکوک را زودتر شناسایی و رفع کنید. آنچه باعث شد تا من واکنش سریعی داشته باشم همین بازدید روزانه و دقیق بود.

ض- همیشه در مواجهه با موارد مشکوک آنرا با بقیه در میان بگذارید. هیچکس علامه ی دهر نیست. پس بهتره که از تجارب هم استفاده کنیم.  

ط– این سم برای این نوع آفت و حشره مناسب است. پس در استفاده از آن اولاً زیاده روی ممنوع، دوم برای موارد دیگر این درمان جوابگو نیست. در مبارزه با آفات، اصلی ترین کار شناسایی نوع آفت است.

در آخر عکسهایی از وجود این آفت در روز اول بر روی گلاندیو کاکتوس را مشاهده میکنید. خیلی سعی کردم با زوم بالا بگیرم تا وضوح تصویر آفت بهتر مشخص شود.

نکته آخر: مواظب این کوچولوهای دوست داشتنی باشید…. همانقدر که مواظب سایر عزیزان خود هستید…. امیدوارم هرگز دیگر راوی این قصه های تلخ نباشم…. اما باید این داستان را بگویم تا تکرار نشود……

کاکتوسهایتان شاد…..مزرعه تان بدور از آفت……

spidermites1

آشنایی با هیولای کوچک: کنه قرمز خونی.

spidermites2

آشنایی با هیولای کوچک: کنه قرمز خونی.

spidermites3

آشنایی با هیولای کوچک: کنه قرمز خونی.

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.