با افوربیا بیشترآشنا شویم

 

 

تهیه و تنظیم: آقای عباس صرامی با نام کاربری yavar

 

به نام خدا

 

دوستان و همراهان گرامی
نوشتار ذیل که ترجمه مطالبی مفید و جالب در مورد گونه افوربیا میباشد تماما از سایتها و مقالات خارجی اخذ و پس از حذف موارد تکراری به فارسی برگردانده شده است. از آنجا که در بین دوستداران کاکتوسها و ساکولنتها عده ایی گرایش به جمع آوری افوربیاها دارند، مناسب دیدم که مطالب ذیل را در دسترس همگان قرار دهم. امیدوارم که باعث آشنایی بهتر با این گیاهان و افزایش کیفی پرورش گیاهان گردد.
مجددا ذکر میکنم تمامی مطالب ترجمه کارشناسان خارجی است. مطالبی که در پرانتز آمده از اینجانب میباشد.

 

Ephorbia

در میان گروه وسیع گیاهان گوشتی نژاد افوربیا بخش شایان توجهی از این گستره را شامل میگردد. افوربیاها از جمله گیاهان قابل تامل و چشمنوازی هستند که دوستداران مخصوص بخود دارند. پیرامون این گیاهان و گستره وسیع آن بروی کره زمین حرف بسیار و اختلاف نظرها بین کارشناسان امر بقوت خود باقیست.
بحث برانگیزی این گونه از گیاهان از آنجا شروع میگردد که عده ایی از کارشناسان آنان را کاکتوس وعده ایی دیگر ساکولنت میدانند!! اما شاید بیان ذیل در مورد افوربیاها بهترین گفتار ملموس و منطقی است.

” افوربیاها ۳۰۰۰ گونه هستند که از این تعداد ۴۰۰ گونه ساکولنت و ۲۶۰۰ گونه کاکتوس میباشند “

جمله فوق بخوبی هویداگر مناقشه ناتمام تعیین گونه و طبقه بندی افوربیا در نزد کارشناسان میباشد.

 

در ادامه خواننده عزیز را به برخی از ویژگیهای منحصر بفرد افوربیاها آشنا میکنیم:

۱- این گروه از گیاهان تمامی اشکالی را که تاکنون در بین کاکتوسها دیده اید در بین گونه های خود دارامیباشد. به بیان دیگر شما در افوربیاها اشکال درختچه ، بوته ، ستونی ، کروی ، استوانه و حتی گیاهان علفی را نظاره خواهید بود.
۲- در هیچ فروشگاهی شما بذر افوربیا را جهت فروش نخواهید یافت!
زیرا قوه نامیه افوربیا بسیار کوتاه است و در کوتاهترین زمان ممکن فاسد میگردند.
۳- گلهای افوربیاها توامان دارای اندام نر وماده نیستند. لذا لقاح طبیعی آنان امر دشواریست. (هر افوربیا یا گلهایش نر هستند و یا ماده ).
۴- در پیوند زنی افوربیاها فقط پیوندی از جنس خود را میپذیرند و با گونه های دیگر پیوند نمیخورند.
۵- در میان افوربیاها تعدادی از انواع یافت شده اند که سرمارشد هستند یعنی درفصول سرد سال رشد مینمایند. (متاسفانه در بین نوشته یا مقالات روشی برای شناسایی یا راهی برای نگهداری افوربیاهای سرما رشد نیافتم ).

 

لذا ارائه یک دستورالعمل خاص جهت نگهداری و پرورش افوربیاها کمی مشکل میباشد. افوربیاها بومی آفریقای جنوبی بوده و گونه هایی از آن خاستگاهشان تا هندوستان رسیده است. این گیاهان طالب روشنایی قوی ولی نه تابش مستقیم آفتاب میباشند. از این گونه برای کاشت در پاسیوی منازل یا نگهداری گلدان در نقاط نورگیر و روشن منزل استفاده فراوان میگردد.
این گیاهان تمایلی برای رشد در مواد ارگانیک از خود نشان نمیدهند و بهترین بستر کشت برای آنان تشکیل شده است از خاک رس و ماسه های آذرین (ماسه هایی حاصل از مواد مذاب آتشفشانها). چنانچه در خاک گلدان خود از پیت ماس یا خاک برگ استفاده مینمایید از مقادیر بسیار کمی از اینان استفاده نمایید ( آیا میتوان نتیجه گرفت افوربیا خاک قلیایی را ترجیح میدهد؟ ).
همانطور که ذکر شد از آفتاب مستقیم رویگردان است بخصوص در سنین اولیه. درطبیعت افوربیاهایی که زیر تابش مستقیم آفتاب در مناطق گرم بصورت سالم و شاداب دیده شده اند غالبا ریشه اشان بروی خاک توسط مواردی حفاظت شده و سطح خاک از تابش مستقیم آفتاب محافظت شده است.
از این نمونه سنگرهای طبیعی که باعث حفاظت ریشه افوربیا از افزایش دما در خاک میشود میتوان به وجود تخته سنگها، تنه درختان ساقط شده و یا وجود چمنزار یا دیگر پوششهای گیاهی نام برد. (میتوان نتیجه گرفت که یکی از آفات رشد در افوربیا عدم وجود تنظیم دمای خاک میباشد و این امر لزوم استفاده از گلدانهای سفالی را برای افوربیا بخوبی تائید میکند ).
خاک افوربیا بایستی کاملا سبک تهیه شود و زهکشی مناسب داشته باشد. (خاک رس که مورد علاقه افوربیاست بشدت چسبنده است و آبرا بمدت زیاد در خود نگه میدارد که این امر مشکل پوسیدگی ریشه ها را باخود بهمراه خواهد داشت و از آنجا که تمایلی هم به همزیستی با پیت ماس برایش گزارش نشده پس بهترین راه بالا بردن قدرت زهکشی و سبک نگه داشتن خاک افوربیا استفاده از ماسه میباشد. دوستان عزیز چنانچه تمایل دارند مطابق توصیه کارشناسان از مواد آذرین در خاک استفاده نمایند تنها موردی که من فعلا به ذهنم میرسد استفاده از سنگ پا میباشد. سنگ پا نوعی سنگ آذرین است که از خانواده سنگهای بازالتی میباشد. برای این امر لازم است سنگ پا را حتی المقدور خرد و ریز نمایید و در خاک افوربیا بکار برید).

در پایان همانطور که عرض شد از بیان موارد تکراری در ترجمه خودداری نمودم و گرنه مواردی از قبیل رعایت سمی بودن شیره افوربیا یا روش قلمه زدن و تکثیر آن که مانند دیگر کاکتوسهاست و بارها در منابع متعدد عنوان شده نیز میتوانست جایی برای بیان داشته باشد.

موفق و کامیاب باشید
عباس صرامی

 

1241