تدارک دیدن خواب زمستانی کاکتوسها

تهیه و تنظیم: آقای عباس صرامی با نام کاربری yavar

 

 

 

 

 

 

به نام خدا

 

با سلام

با اتمام تابستان و پیش رو بودن پاییز و البته زمستان دغدغه خیلی از دوستان و همراهان عزیز نحوه برخورد و رفتار با کاکتوسه در این ایام و همچنین دانستن مطالبی در خصوص خواب زمستانی کاکتوسها.

قبل از هرچیز لازم بذکر است که خواب رفتن کاکتوسها در سال (چه خواب زمستانی برای مناطق سردسیر و چه خواب تابستانی برای مناطق گرمسیر) یک رفتار و عادت ژنتیکی است که کاکتوسها با قرار گرفتن در چنین شرایطی برای محافظت از خود و ذخیره سازی انرژی برای رشد بعد از دوران خواب انجام میدهند که البته ناگفته نماند حصول این امر درسلامت وشادابی و پویایی رشد کاکتوسها تاثیر بسزایی دارد. اما اگر که بنا به شرایط محیط و مکانی این اتفاق حاصل نشود (همانند همه کاکتوسهای گلخانه ایی) جای نگرانی نیست .

بهره گیری کاکتوسها از دوران خواب سالیانه یک مزیت میباشد اما عدم حصول آن جای نگرانی را بهمراه نخواهد داشت کمااینکه تمامی تولیدکنندگان بزرگ وکوچک بنا به مقتضای شغل خود هرگز شرایط خواب را در گلخانه برای کاکتوسها فراهم نمینمایند و مشکل وتبعات خاصی هم دنبال نداشته است.

قبل از هرچیز باید بدانیم که عموما دماییکه قائل به شروع خواب زمستانی در کاکتوسها دانسته اند مابین ۱۵ الی ۱۰ درجه سانتیگراد میباشد . که البته در بین گونه های متعدد کاکتوسها ممکن است شما رفتارهای متفاوت درخصوص توقف رشد ببینید .پس انتظار نداشته باشید کاکتوسها همگی از یک الگوی واحد پیروی کنند . بهرحال این دما دربرگیرنده طیف غالبی از کاکتوسها خواهد بود

اولین نکته که دیده شده دوستان زیادی را گمراه میکند اینست که نباید تصور نمود که اگر در طی ساعات شبانه روز بفرض ساعاتی از نیمه شب دما به حدود ۱۰ درجه میرسد پس مطابق با گفته بالا باید دوران خواب را برای کاکتوسها تصور نمود.

لطفا به این نکته توجه عمیق نمایید که زمانی کاکتوسها بخواب خواهند رفت که دمای فوق ساعات غالبی از طول شبانه روز را دربرگرفته باشد .از طرفی بسیار مهم خواهد بود که علاوه بر دمای محیط آنچه کاکتوسها را متقاعد به ورود به دوران استراحت میکند تطبیق طول ساعات شب و روز باهم دیگر میباشد . بعبارتی کاکتوسها با دریافت این نکته که روزها در حال کوتاه شدن وتاریکی در حال افزایش میباشد تغییرات فصل را بخوبی دریافت مینمایند و در کنار این پارامتر منتظر کاهش دما نیز در طول ساعات شبانه روز خواهند بود.

پس با حصول هر دوپارامتر که فرارسیدن دمای پایین و فروکش نمودن طول روز به حداقل ممکن میباشد کاکتوسها خوابی خوش ونوشین را برای خود متصور خواهند شد.

سئوال اکنون این است: ” چه کمکی از دست ما برای این فرایند برمی آید؟”

با نزدیک شدن به زمان خواب از میزان آبیاری کاکتوس بکاهید . با اینکار او را جهت ورود به زمان استراحت سالیانه کمک خواهید نمود و به آرامی عادت خواهید داد. جوری آبیاری را تنظیم نمایید که با شروع دوران خواب خاک کاکتوس شما کاملا خشک شده باشد. اکنون میتوان گفت با اتفاقاتی که برای کاکتوس افتاده او بخواب فرورفته است . که منظور کاهش ساعات روز وکاهش دما و عدم دسترسی به آب میباشد.

دقت نمایید وجود رطوبت درخاک در ایام خواب که گیاه فعالیتهای خود را متوقف نموده است جز پوسیدگی و نابودی گیاه حاصلی ندارد .تجربه نشان داده است که کاکتوسها چنانچه در خواب زمستانی فرورفته باشند حتی چند ماه بی آبی را تحمل مینمایند.

دقت نمایید که در دوران خواب (چه خواب زمستانی و چه تابستانی) شما در برخی از گونه های کاکتوسها شاهد چروکیدگی اندام و ظاهر خواهید شد . لطفا بهیچ عنوان در این لحظات دچار تردید نشده و به گیاه آبی ندهید.

از آنجا که در این ایام کاکتوس کاملا فعالیتهای خود را متوقف نموده است برخی از اساتید و خبرگان این حرفه حتی برای تاکید واطمینان بیشتر کاکتوسها را به محیطی تاریک منتقل مینمایند زیرا وجود نور را در این ایام بیفایده میدانند .البته انجام چنین عملی بهنگام اتمام دوران خواب وشروع فعالیت کاکتوسها دردسرهای خود را بهمراه دارد زیرا که میبایست از محیط تاریک بتدریج و با رعایت عدم تحمیل شوک خارج شوند که کاری طاقت فرسا و وقت گیر میباشد.

در خصوص کاکتوسهای بیابانی که خواستگاه آنان سرزمینهای گرم وسوزان میباشد و زمستانهای بسیار سردی  دارا میباشند بین اساتید تاکید زیادی بر بخواب بردن آنان شده است. از عوارض بخواب نرفتن چنین کاکتوسهایی در ادامه رشد همراه با رنگ پریدگی و بروز ضعف اندام و زایش پاجوشهای نه چندان مناسب عنوان گردیده است.

در پایان مجددا متذکر میگردم انجام این فرایند برای کاکتوس یک مزیت بوده و از دست رفتن این فرصت را نمیتوان ضعف و نقیصه در پرورش کاکتوس قلمداد نمود

 

موفق باشید