شرایط گلدهی کاکتوس ها

تهیه و تنظیم: آقای امین ذهاب با نام کاربری samurai

 

به نام خدا

 

 

کاکتوسم با اینکه رشدش خوبه ولی گل نمیده !

دوستم از همین کاکتوس داره ولی مال اون گل میده!!

چرا زمانی که کاکتوسم را خریدم گل می داد ولی الان چند وقته که دیگه گل نمیده ؟!!!

 

اینها جملات آشنایی برای بسیاری از فروشندگان و پرورش دهندگان و کارشناسان کاکتوس هستند. اگر شما هم چنین سوالاتی در ذهن دارید و یا با آن مواجه شده اید پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

 

آیا همه ی کاکتوس ها گل می دهند؟

آری. کاکتوس ها از جمله گیاهان گلدار بوده و گلهای بسیار زیبایی تولید می کنند ولی گلدهی آن ها تابع شرایط خاصی می باشد. از جمله ی این شرایط می توان به سن بلوغ ، استراحت زمستانی و آبدهی و … اشاره کرد. بعضی کاکتوس ها حتی تا ۳۰ سالگی گل نمی دهند. بسیاری حتی در صورت رسیدن به سن بلوغ نیازمند نور ، آبیاری و کوددهی لازم هستند. برخی مانند کاکتوس کریسمس تا زمانی که کوتاه شدن طول روز در زمستان را حس نکنند گل نمی دهند.

 

کاکتوس های ستونی بلند قامت

کاکتوس های ستونی بلند قامت که با بذر تکثیر یافته اند، معمولا سالها (۱۰ تا ۵۵ سال) طول می کشد تا برای اولین بار گل دهند. این کاکتوس ها اگر به صورت قلمه از گیاه بالغ گلدار جدا گشته و ریشه دار شوند به گلدهی ادامه خواهند داد.  البته این در مورد همه ی این کاکتوس ها صدق نمی کند به طور مثال کاکتوسی به نام ساگوارو (Carnegiea gigantea) به هیچ عنوان قلمه هایش ریشه دار نمی شوند و فقط از طریق کاشت بذر قابل تکثیر است. این یعنی شما بایستی ۴۰ تا ۵۵ سال صبر کنید تا اولین شکوفه اش را ببینید.

کاکتوس های ستونی با وجود اینکه زمان زیادی طول می کشد تا به بلوغ برسند و گل بدهند اما همیشه گزینه ی بسیار محبوبی برای طراحی فضاهای سبز و منظره سازی هستند.

 

کاکتوس های ستونی کوتاه قامت

کاکتوس های ستونی که حداکثر ارتفاعشان در نوع بالغ به دو متر می رسد به عنوان کوتاه قامت در نظر گرفته می شوند. این کاکتوس ها معمولا در ۵ سالگی از زمان کاشت بذر به سن بلوغ می رسند. نمونه های این دسته از کاکتوس ها خانواده ی کاکتوس های جوجه تیغی یا Echinocereus ها هستند.

 

کاکتوس های کروی

بعضی از کاکتوس های پر گل به این دسته تعلق دارند. گونه های مامیلاریا و ربوتیا معمولا در ۳ یا ۴ سالگی به بلوغ رسیده و گل های زیادی تولید می کنند. البته برخی واریته های موجود در این دسته در حین رشد به شکل ستونی نیز در می آیند.

 

کاکتوس های جنگلی

کاکتوس کریسمس (Schlumbergera truncata) بومی جنگلهای بارانی برزیل یکی از واریته های محبوب اینگونه از کاکتوس هاست. این کاکتوس ها که در ظاهر شباهتی به سایر کاکتوس ها ندارند با سرد شدن تدریجی هوا و کوتاه شدن طول روز در پاییز و زمستان شروع به گل دهی می کنند. این کاکتوس ها در بهار و تابستان به نور کمی نیاز دارند ولی در زمستان بهتر است نور بیشتری دریافت کنند.

 

چه کار کنیم که گلدهی کاکتوسمان تضمین شود؟

اگر دوست دارید شاهد گلدهی کاکتوس بالغ مجموعه تان در بهار باشید بایستی نیازهایش را در طول سال برآورده کنید و مطمئن باشید این گیاهان تلاشهایتان را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.

 

* بیشتر کاکتوس ها به حداقل ۴ ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارند.

* در طول فصل رشد به طور منظم پس از آنکه عمق حدود ۳ تا ۵ سانتی متر از سطح خاک خشک شد آن ها را آبیاری کنید.

* در زمستان آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید دمای محیط به تدریج به ۱۰+ درجه سانتی گراد برسد. در این دما جریان شیره ی درونی کاکتوس بسیار کند شده و رشد گیاه تقریبا متوقف می گردد. این حالت که اصطلاحا خواب زمستانی کاکتوس نامیده می شود یکی از نیازهای اساسی این گیاهان برای گلدهی در بهار است. در ضمن ثابت شده است که کاکتوس هایی که این دوره را تجربه می کنند نسبت به سایر کاکتوس ها مقاومترند.

* از خاک مناسب و دارای زه کشی خوب برای کاشت این گیاهان استفاده کنید.

* در فصل رشد که معمولا آغاز بهار تا پایان تابستان است از کودهای کم نیتروژن و حاوی فسفر زیاد استفاده کنید. اگر از کودهای گیاهان آپارتمانی استفاده می کنید ضمن توجه به اینکه نیتروژن کمی داشته باشد مقدار نصف میزان توصیه شده در بروشور آن ها را استفاده کنید.

* اجازه دهید ریشه ی گیاه به طور کامل گلدان را فرا گیرد و آن گاه اقدام به تعویض گلدان کنید. البته در فصل مناسب اقدام به این امر بنمایید.

 

در پایان این نکته را اضافه کنم که گل بسیاری از کاکتوس ها در ساعات پایانی روز و حتی در شب شکوفا می شود. پس فرصت دیدنشان را از دست ندهید.

 

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.