مقاله : نحوه کاشت بذر از چکیده تجربه اساتید بزرگ

ارسال شده توسط آقای مطلب رحیمی با نام کاربری : Motalleb-r

 

سلام دوستان .

در اینجا میخوام کار خیلی از عشق کاکتوسایی که دوست دارن خودشون یه کاکتوس رو به عمل بیارن و لذتش رو تجربه کنن رو آسون کنم .

میتونم بگم نزدیک به یک ماه فقط تو سایت های مختلف و تجربه های اساتید بزرگ و تو همایش های مختلف و کلکسیونرها پرس و جو کردم و چکیده ای از اونا از دیدگاه خودم

مطالب رو زیر دیپلمی تایپ میکنم تا تمامی اشخاص با هر قدر تحصیلات متوجه بشن.

حذف و کم کاری از هر قسمت از مطالب زیر عواقب با خود شماست و همه موارد باید رعایت بشه تا به جواب برسه و بهترین امید اولین جوونه ست.

وسایل مورد نیاز رو کم کم فراهم کنید.در ابتدا خریداری بذر مورد علاقه از منبع های معتبر که خودم از پارس کاکتوس و اماتوس خریداری کردم که ۱۵ واریته که ۱۳ تاش ۱۰ تایی و ۲ تاش ۵۰ تایی هستن شامل آسترافیتوم آستریاس میکس.کوپی پوآ میکس.توربینی کارپوس میکس.فرالیا میکس.فرو میکس.آسپوستوآ نانا.اسکوباریا.کوپی پوآ تنوسیما.آریو کارپوس فوفوراتوس.آریو کارپوس ریتوسوس و آزتوم که بیشترشون دیر جوونه میزنن و منم اولین تجربمه.

خاک مناسب:

پیت ماس.

سنگ به اندازه ۱ سانت.

ماسه به اندازه ۱ میلی متر.

ماسه به اندازه ۲ میلی متر.

خاک زغال(همون زغال کبابی)

بعد از آماده سازی ماسه ها حتما بشورید .واگر پیت ماستون یکدست نبود حتما با الک گچ صافش کنید که همون سرند میگن.

حالا ظرف های بذر هارو فراهم کنید که به نظر من برای هر ۱۰ تا ۲۰ بذر یه ظرف به اندازه ماست کوچک نیم کیلویی که عمقش ۱۲ سانت و قطرش ۸ سانت میشه خوبه که لوازم یکبار مصرف دارن و خیلی هم ارزونه.

سپس محل نگهداری بذرها رو بسازید چون اگه بخواید از آفتاب مستقیم استفاده کنید ریسکش بالاست و شما تمام وقت نمیتونید بالا سر بذرا وایسید یه وقت نسوزن .(همه شاغل هستید)یه کارتن به اندازه تعداد ظرفاتون که کشت میکنید تهیه کنید حتی خالیاشو بچینید توش تا مطمعن بشید جا میشه.بعد یه لامپ در بالای سقف کارتن طراحی کنید که لامپ ۴۰ کم مصرف مناسبه.

بذرها که به دستتون رسید برای یک هفته در داخل درب یخچال قسمت بالا (کنار تخم مرغا)

🙂 با همون وکیوم های کوچیک که توش گذاشتن بزارید.دلیل این یه هفترو از باغ دارای قدیمی یاد گرفتم که چون معلوم نیست بذرهایی که به دست شما رسیده مال امساله یا پارسال و قدرت نامیه شون مونده یا نه و این کار باعث میشه بذر احساس وجود زمستان کنه و پوسته اون ترک میخوره و وقتی کاشت میشه و به رطوبت میرسه احساس بهار میکنه.

البته بذر مثل آدنیوم را بعد یک هفته حدود دو ساعت در آب خیس کنید و بعد بکارید که در آخر توضیح کاشت رو میدم.

در طی این یک هفته شما ته ظرف های یکبار مصرف را با یه میله به قطر مداد ۳ عدد سوراخ با فاصله مناسب سوراخ کنید که در ادامه در عکس ها نمایان است.

در ادامه مایع قارچ کش (بنومیل)را آماده کنید که یک قاشق غذا خوری سر پر در ۱۵ لیتر آب تصویه یا آب کتری سرد شده مخلوط کنید.

سپس برای ظرف های بذر وکیوم زیپ دار که برای نگهداری سبزیجات در یخچال استفاده میکنن به تعداد و به اندازه ظرف ها خریداری کنید

حال بعد از یک هفته که بذرها در یخچال گذراندند شروع به کاشت میکنیم .خود من برای این تعداد ظرف و بذر ۴ ساعت زمان گذاشتم البته من کمی آرام و با حوصله کار میکنم.

در ابتدا محلول قارچ کش که قبلا آماده کرده اید را درون ظرف بزرگ مثل تشت که تمام ظرف ها درون آن غرق شوند بریزید که قبل ریختن خوب تکان دهید زیرا بنومیل ته نشین میشود و مواظب دست و صورت باشید که بنومیل سمی است.ظرف ها را در آن ریخته و حسابی به محلول آغشته کنید و بگذارید در آن بماند .

حالا خاک ها را آماده میکنیم .یک پیمانه پیت ماس و دو پیمانه ماسه و یک سوم پیمانه خاک زغال را با هم مخلوط کنید و اگر پیت ماس یافت نشد یا کم اومد از کوکوپیت استفاده کنید.سعی کنید به اندازه تمام ظرف ها خاک آماده کنید.البته پیشنهاد میکنیم اگر در داخل خانه انجام میدهید حتما مشما یا سفره یکبار مصرف محکم پهن کنید که حسابی خاک بازی داره .

فراموش نکنید در قسمت بالا پیت ماس را با ماسه ۱ میلی متر مخلوط کنید.

این هم خاک آماده مخلوط شده.

حالا خاک آمادرو درون ظرف مخصوص ۷ دقیقه در ماکروویو. ۱۵ دقیقه درون فر و یا درون قابلمه خاک را کاملا غرق آب کنید و تا زمانیکه آب کاملا بخار نشده بجوشد.البته گزینه اول و دوم بهتر است.

بعد از ضد عفونی خاک آن را در جایی پهن کنید تا سرد شود.

حالا نوبت به ضد عفونی سنگ های ۱ سانتی و ماسه ۲ میلی متر است به همای روال بالا.

تا خاک و سنگ ها سرد شود شروع به نوشتن لیبل ها کنید که شامل اسم بذر.تعداد بذر.تاریخ کاشت و جاییکه بذر را خریداری کرده اید.اگر هم قبلا آماده کرده اید که چه بهتر.

حالا تمام ظرف هارو کنار هم بگذارید و وقتی از سوراخ بودن کف آنها مطمئن شدید به اندازه دو سانت سنگ های ۱ سانتی که ضد عفونی کردید را در کف گلدانها بریزید.

حالا خاکی که آماده کرده بودید را تا ۱ سانت مانده ظرفها پر شوند بریزید.

بر روی خاک به اندازه خیلی نازک که روی خاک را بپوشانید ماسه ۲ میلی متر بپاشید.

حالا زمان رویایی فرا رسیده و تمام این زحمات برای این لحظه ست که با نام خدا بذرهارو با موچین با فاصله مناسب بر روی خاک بگذارید.لازم به دفن کردن بذر نیست.

البته تصویر بالا بذر ادنیوم است که باید بر روی خاک خوابیده گذاشت.

حالا گلدان هارو در همان محلول قارچ کش که ظرف هارو ضد عفونی کردید بگذارید تا از پایین محلول را جذب کند .محلول دو سوم گلدان گود باشد و زمانی محلول به روی خاک آمد و رنگ خاک تیره شد ظرف هارو بیرون بیاورید و به مدت ۲ دقیقه بر روی همان سفره یکبار مصرفی که پهن کردید بگذارید آبکش شود و در داخل وکیوم های فراهم کرده بگذارید و درب وکیوم را ببندید و حتما از بسته شدن وکیوم مطمئن شود که هوا وارد یا خارج نشود.مواظب وکیوم سوراخ هم باشید.فضای بسته وکیوم باعث ایجاد رطوبت میکند

 

 

حالا ظرف هارو درون کارتن طراحی شده بگذارید طوریکه نور به تمام ظرف ها برسد و لامپ در فاصله ۱۵ سانت بالای ظرف ها قرار گیرد و کارتن رو طوری طراحی کنید که یه سمت باز و بسته شود برای چک کردن دو بار در روز . دما سنج را گوشه کارتن بگذارید و دما در روز ۲۷ تا ۳۰ درجه و در شب ۱۷ تا ۲۰ .در روز درب کارتن را ببندید که نور منحرف نشود و در شب باز بگذارید که دما پایین بیاید.از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب روشن بگذارید و ۱۲ شب تا ۶ صبح خاموش کنید.بذر ها باید تفاوت شب و روز را متوجه شوند.

فقط حتما روزی دوبار بذر هارو نگاه کنید و اگر تمام موارد رو رعایت کنید مشکلی پیش نمیاد.محلول قارچ کش رو آماده درون آب پاش داشته باشید.

من در تاریخ ۹۳/۳/۴ بذر هارو کاشتم و در روز دومی آسترافیتوم ها جوونه زدن و آدنیوم ها در روز سوم و حتی آریو کارپوس در هفته اول.امیدوارم چیزی رو فراموش نکرده باشم .

موفق باشید