با سلام ،

از خانم رسولی عزیز تشکر میکنیم بابت ارسال کامل ترین پاسخ

 

———————————-

 

تحقیق، تنظیم و نگارش: خانم بهناز رسولی

 

انتخاب مخلوطی مناسب از خاک برای کاکتوس مسئله ای مهم است و نظر افراد متخصص و کتاب ها در این باره اغلب متفاوت یافت شده است. در ذیل مزایا و معایب خاک برگ به عنوان قسمتی از این خاک ترکیبی شرح داده می شود.

 

مزایا:

 

خاک برگ محیطی غنی از مواد آلی است که از جهات زیر برای گیاه مناسب است:

  • مواد آلی موردنیاز برای رشد گیاه را تامین و در جوانه زنی به بذر کاکتوس کمک می کند.
  • ازمواد آلی آناسیدهایآلی تولید می شوند. این اسیدهای آلی بایون های آزاد آلومینیوم و آهنترکیب می شوند و احتمال سمیت بالقوه ای که این یون ها برای گیاه دارند، کاهش می یابد. از طرفیبا کاهش آهنو آلومینیومآزاد که موجب به دام انداختن فسفر خاک می شوند، گیاه (کاکتوس)فسفربیشتری برای استفاده خواهد داشت.
  • مواد آلیمنبع غذای مناسبی برای میکروارگانیسم های مطلوب خاک و دیگر موجودات زنده ی خاک است و استمرار حیات و فعالیت های بیولوژیکی آنها را در خاک سبب می شود. از فواید این فعالیت های بیولوژیکی تولیدنمک های معدنی طی برخی فرایندهای باکتریایی و در دسترس قرار گرفتن آنها در جهت رشد گیاه است.

وجود خاک برگ موجب تخلخل خاک و ایجاد منافذ در آن می شود که از جهات زیر برای گیاه مناسب است:

  • تهویه ی خاک را آسان می کند.
  • بر درجه حرارت خاک موثر است به طوری که در هوای گرم خاک را خنک و در هوای سرد گرم نگه می دارد و مانع از انجماد و ذوب خاک که خود عاملی صدمه زننده به ریشه های فیبری گیاه است، می شود.
  • فواصل بین ذرات خاکافزایشمی یابد در نتیجه خاک سبک و نرم می شود و کاشت گیاه را آسان می کند.
  • مانع از متراکم شدن خاک در اثر بارش باران وآبیاری می شود.

با توجه به این که اکثر کاکتوس ها و ساکولنت ها pH کمی اسیدی را ترجیح می دهند (pH حدود ۶)، اضافه کردن خاک برگ pH خاک را متناسب با نیاز کاکتوس اصلاح می کند وعوارض اسیدیته و قلیائیت بیش از حد خاک رفع می شود.

 

ظرفیت تبادل کاتیونی خاک در حضور خاک برگ افزایش می یابد. این امر کمک می کند خاک برای مدت طولانی تری مواد مغذی را در خود نگه دارد.

وجود خاک برگ به عنوان خاکپوش (لایه ی سطحی خاک) برای مساحت های زیاد می تواند از فرسایش خاک در مواجهه با وزش باد و بارش باران جلوگیری کند و مانع از رواناب شود.

 

معایب:

با اینکه آب برای بقا و رشد کاکتوس ها حیاتی ست، اما یکی از دلایل اصلی برای از بین رفتن آنها آن نیز به شمار می رود. قرار گرفتن کاکتوس در معرض آب نه تنها به میزان آبیاری بلکه به ترکیبات خاک گلدان نیز بستگی دارد. خاک برگ ظرفیت نگهداری آّب در خاک را افزایش می دهد و وجود مقدار زیاد از آن در خاک کاکتوس می تواند برای گیاه خطرآفرین باشد و منجر به پوسیدگی و یا ایجاد شکاف به خصوص در گونه های حساس به آب مانند Aztekium، Geohintonia، Lophophora، Obregonia، Strombocactus و… شود. در اصل خاک ترکیبی کاکتوس باید قدرت زهکشی خوبی داشته باشد به طوری که در عرض یک یا دو روز کاملا خشک شود. کاکتوس ها در محیط زیست طبیعی خود در برابر دوره های طولانی خشکسالی و حتی بارندگی مقاوم و به نوعی سازگارند. شرایط طبیعت مادر را نمی توان در یک گلدان گنجاند و در واقع این گیاهان در گلدان نسبت به شرایط نامناسب آبی و بیماری حساس تر و آسیب پذیرتر می شوند.

البته باید توجه داشت که این عیب خاک برگ برای کاکتوس های جنگلی و استوایی یک مزیت به حساب می آید. کاکتوس های جنگلی مانند Zygocacus، Rhipsalidopsis، Epiphyllum، Hylocereus، Selenicereus و … تجربه ی زندگی در بیابان را ندارند و سبک زندگی آنها به ارکیده های گرمسیری نزدیک تر است. برای این دسته خاک برگ به میزان بیشتری استفاده می شود. حتی با این وجود گاهی لازم است در روزهای گرم روی سطح خاکشان آب نیز اسپری شود.
خاک برگ با وجود داشتن مواد آلی به عنوان کود برای تامین تمام احتیاجات غذایی کاکتوس کافی نیست چرا که مقدار مواد مغذی آن زیاد نیست و بیشتر به عنوان عاملی برای اصلاح ترکیبات آلی و تهویه ی خاک لحاظ می شود.

محتوای نیتروژن کمپوست برگ خشک در حدود ۱.۲ تا ۱ درصد وزن است که در مقایسه با محتوای نیتروژن در مواد زیر اندک است. پودر خون ۱۰ تا ۱۴ درصد، چمن بریده ۲ تا ۴ درصد، تفاله قهوه ۱.۲ تا ۲ درصد، پوسته ی تخم مرغ ۱ تا ۲ درصد، کود اسب ۱ تا ۵ درصد، کود دامی ۱.۲ درصد، کود مرغی ۳ تا ۵ درصد، آمونیوم سولفات ۱.۲ درصد، اوره ۴۵ درصد.

در صورت وجود برگ های تازه و یا نیمه کمپوست شده در خاک برگ، فعالیت میکروب ها برای تجزیه ی این برگ ها آغاز می شود و آغاز این فعالیت رقابتی برای رسیدن به نیتروژن موجود در خاک، بین میکروب های تجزیه کننده و گیاه در حال رشد به طور مثال کاکتوس، را دامن می زند که می تواند گیاه را به مرز کمبود نیتروژن و در نتیجه کاهش رشد برساند.

ممکن است عوامل بیماریزای موجود در برگ های بیماراحتمالی و همچنین دانه های علف هرز،در مرحله ی دمای بالا در فرآیند کمپوست شدن به طور کامل از بین نروند و هنگام بازگشت به محیط خاک فعال شوند. بازگشت عوامل پاتوژن به خاک خطری جدی برای کاکتوس را به دنبال دارد.

مقدار خاک برگ گلدان در مجموع نباید از ۲۵ تا ۳۰٪ کل خاک تجاوز کند. با ادامه ی فرآیند تجزیه ی کمپوست برگ، کاهش حجم قابل توجه ای از خاک گلدان را پس از یک سال خواهیم داشت.

با توجه به تفاوت در اندازه و بافت برگ های یک کمپوست، تجزیه به یک میزان در برگ ها ممکن نخواهد بود. پس ممکن است برای حذف قسمت های بزرگ قبل از استفاده از کمپوست آماده، الک کردن لازم باشد.

 

——————————