آموزش تصویری پیوند روی پایه ی اپونتیا

تهیه و تنظیم: آقای ابوالفضل سنایی با نام کاربری AS58

 

 

به نام خدا

سلام خدمت همه دوستان وعلاقه مندان کاکتوس وساکولنت من میخواهم یکی از تجربه های خودم را درباره نحوه پیوند کاکتوس با دوستان خوبم در سایت به اشتراک بگذارم. قبل از آن باید از همه کلکسیونرهای حرفه ای عذرخواهی کنم، قطعا این مطلب بیشتر مفید دوستانی خواهد بود که مثل خود حقیر آماتور هستند برای همین پیشاپیش مرا ببخشند. قبل از هرچیز باید بگم این پیوند تا ۲۰۰۰%!!!!  انشااله موفقه مگراینکه خودتون نخواهید! این پیوند روی پایه اپونتیا زده میشه و دلیل موفقیت بالای آنهم همین اپونتیاست.

اول وسایل مورد نیاز:

۱- چاقوی تیز

اصولا من در هر پیوند چاقو را تیز میکنم اینطور بهتره. اگه چاقوی شما تیز نیست میتوانید با یه وسیله ساده آنرا تیز کنید اون وسیله یک استکان یا یک ظرف چینی میتونه باشه هردو لبه ی چاقو را چند بار پشت یه ظرف چینی بکشید چند بار که تکرار کنید معجزه تیز شدن رو خواهید دید. از الان دیگه مواظب دستاتون باشید.

۲- موچین

این وسیله برای این پیوند خیلی مهمه البته موچین برای دراوردن خارهای ریز از دست شما استفاده میشه نه گرفتن پیوندک!

۳- پایه

از پایه اپونتیا استفاده بشود. مهم نیست که زیاد بلند باشه یا نه آنچه اهمیت دارد این است که کمی این اپونتیا قطور باشه اینطوری درصد موفقیت بالاتر میرود.

۴-پیوندک

۵-کش

تصویر شماره 1

تصویر شماره ۱

شروع کار:

قبل از هرچیز وسایل را ضد عفونی کنید. از الکل و پنبه استفاده کنید حتی از داروخانه هم میتوانید پد مخصوص الکل را بگیرید زیاد هزینه ای ندارد حالا که وسایل را آماده کردید پایه را به این صورت برش بزنید.(شکل۲)

تصویر شماره 2

تصویر شماره ۲

دلیل اینکه این پیوند موفقیت بالایی داره اینه که پایه اپونتیا یک آوند بصورت طولی دارد.(شکل۳) و برعکس پایه های معمول مثل سرئوسها و… که آوند حلقوی دارند و باید در اتصال آوندهای پایه و پیوندک خیلی ریزه کاری بخرج داد٬ اپونتیا اما چنین نیست.

تصویر شماره 3

تصویر شماره ۳

حالا پیوندک را با چاقوی تیزی ببرید و آنرا روی پایه قرار دهید سعی کنید آوندها حداقل از دو ناحیه بهم وصل باشد و این کار زیاد در این پیوند سخت نیست چرا که آوند پیوندک بصورت حلقوی و گرد هست و آوند اپونتیا بصورت دو خط موازیست اگر بخواهم یک تصویر ذهنی بشما بدهم میتوانم بگویم باید تصور کنید که میخواهید یک حلقه گرد را روی دو خط موازی بگذارید اگر این تصور داشته باشید بشما کمک میکند تا پیوندتان را به نحو شایسته انجام بدهید. میبینید که قرار دادن یک حلقه روی دو خط موازی در هر حال حداقل از دو ناحیه آنها را بهم وصل میکند. آن حلقه میتواند آوند پیوندک باشد و آن دو خط موازی آوند اپونتیاست .
حالا که این دو را روی هم گذاشتید کمی پیوندک را روی پایه بچرخانید سپس آنرا برای ۲۰ ثانیه نگهدارید تا پیوندک در جای خود ثابت بشود بهتر است با انگشت اشاره دست چپ پیوندک را نگهدارید. .برای اینکه کش را روی پیوند بگذارید بهترین کار اینست که شما درحالیکه با انگشتان شصت و انگشت وسط پایه را گرفتید و انگشت اشاره دست چپ را روی پیوند گذاشتید حالا با دست راست ابتدا کش را از پایین پایه رد کنید. در حالیکه با انگشت شصت و انگشت اشاره دست راست ٬کش را باز کردید آنرا بیاورید بالا حالا انگشت اشاره دست چپ خود را آرام از پیوندک بردارید و کش را روی آن بکشید. (شکل۴و۵ )

تصویر شماره 4

تصویر شماره ۴

تصویر شماره 5

تصویر شماره ۵

اکنون وقت آن رسیده که پیوندتان را در یک جای کم نور بگذارید بمدت ۱هفته بدون نور بماند بعد از ۱هفته کش را بردارید و بگذارید ۳روز هم بدون کش در همان مکان بماند بعد از طی این مدت حالا آنرا درگلدان بکارید و یک هفته بگذارید در همان مکان بماند بعد از یک هفته آنرا به مکان پرنورتر ببرید و  آبیاری کنید حالا از زیبایی پیوند دو کاکتوس لذت ببرید !!!

 

چندنکته:

۱- حسن این پیوند در راحتی آن و موفقیت بالای آنست ضمن اینکه اپونتیا بدلیل پهن بودنش فتوسنتز را باسرعت بیشتری انجام میدهد و این باعث رشد سریعتر پیوند میشود یک چیزی شبیه پایه پرسکیاست اما با شدت کمتر از آن.

۲- توصیه اکید میکنم که مواظب خارهای نامرئی اپونتیا باشید آنقدر ریز هستند که متوجه فرو رفتن در دستتان نمیشوید و آن موچین که جزو وسایل بود صرفا برای اینکه بتوانید خارها را از دستتان بیرون بیاورید استفاده میشود!!! همین الان در دست من یکی از آنها فرو رفته که ۲هفته است نتوانستم بیرون بیاورم فقط دردش را حس میکنم! پس خیلی مواظب باشید. این خیلی مهم است و خطرناک!!!!
۳- در ریشه دار کردن پایه زیاد عجله نکنید و زمانها را رعایت کنید امکان دارد حتی پیوندتان در مرحله ریشه دار کردن آنقدر اب از دست بدهد که حتی پایه طوری خم شود که شکل یک رول بخودش بگیرد اصلا نگران نباشید به محض اینکه گیاه را کاشتید و آبیاری کردید خودش را پیدا میکند و زیبایش بی نظیر میشود.

توجه شما را به سایر پیوندهایی که با اپونتیا زدم جلب میکنم قابل توجه اینکه عکس شماره۷ در مرحله ریشه دارکردن بسیارخمیده شده بود بطوریکه حتی پیوندک هم بقول معروف وا رفته بود و طوری بود که هرکس میدید فکر میکرد آنرا له کردند اما الان بعد از ریشه دار کردن چنین شده:

تصویر شماره 6

تصویر شماره ۶

تصویر شماره 7

تصویر شماره ۷

تصویر شماره 8

تصویر شماره ۸

 

یک نکته اینکه از این پایه بدلیل موفقیت بالا میشود برای کاکتوسهایی که حالت کمیاب دارند و کلکسیونی هستند و بهر دلیل در معرض تلف شدن هستند ونیاز به پیوند دارند استفاده کرد. علت اینکه برخیها مثل خود من خیلی کم مبادرت به پیوند میکنند اینستکه از موفقیت آن مطمئن نیستند برای همین ریسک نمیکنند.

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.