آموزش ساخت تراریوم

تهیه و تنظیم: امین ذهاب ناظوری با نام کاربری samurai

 

به نام خدا

 

در این پست آموزش ساخت تراریوم کاکتوس ساکولنت به زبان ساده بیان شده است.

لوازم مورد نیاز:

 

۱- تنگ شیشه ای جادار با درب نسبتا بزرگ

 

۲- تعدادی کاکتوس و یا ساکولنت

 

۳-  خاک مناسب کاکتوس

۴- سنگ ریزه

۵- زغال اکتیو

۶- خزه در صورت نیاز

 

آموزش ساخت تراریوم

* تعدادی سنگ صخره ای شکل و یا وسایل تزئینی دیگر (دلخواه)

۷- دستکش ، انبر، قاشق دسته بلند یا وسیله ای مشابه

 

روش کار:

قبل از شروع کار توجه به چند نکته لازم است:

۱- از آنجائیکه می خواهید تراریوم کاکتوس و ساکولنت بسازید ظرفی که انتخاب می کنید دهانه ی نسبتا گشادی داشته باشد تا هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند چون رطوبت زیاد باعث از بین رفتن گیاهانتان می شود. همچنین دهانه ی گشاد سبب سهولت در کار کاشت کاکتوس هایی که تیغ بلند دارند می شود .

۲- تنگ شیشه ای خیلی نازک نباشد که در حین کار بشکند.

۳- ظرف مورد نظر عاری از هرگونه آلودگی و یا چسب و مواد شیمیایی باشد و قبل از استفاده حتما با مایع ظرف شویی کاملا شسته شده و خشک شود.

۴- کاکتوس ها و ساکولنت هایی که انتخاب می کنید از نظر نیاز نور و آب به هم نزدیک باشند و رشد زیادی نداشته باشند تا بعدا دچار مشکل نشوید.

۵- در صورت در دسترس بودن حتما از زغال اکتیو استفاده کنید چون باعث تصفیه هوای داخل تراریوم شده و مانع ایجاد بوی نامطبوع می گردد. زغال اکتیو را می توانید از آکواریوم فروشی ها تهیه کنید.

 

برای شروع مقداری سنگریزه ی تمیز به صورت لایه ای به قطر ۳ تا ۵ سانتیمتر در کف تنگ بریزید. وجود سنگریزه در کف ظرف حکم زهکشی را دارد و مانع پوسیدن ریشه ی گیاهان می شود.

 

آموزش ساخت تراریوم

 

سپس لایه ای از زغال اکتیو بر روی سنگریزه ها بپاشید و بعد خاک مناسب کاکتوس را بر روی آن به اندازه ای که گیاهانتان به راحتی در آن ریشه بزنند بریزید. برای جلوگیری از نفوذ خاک به لایه های زیرین می توانید از مقدار کمی خزه اسفاگنوم که در گل فروشی ها موجود است بر روی لایه ی زغال استفاده کنید.

 

آموزش ساخت تراریوم

آموزش ساخت تراریوم

آموزش ساخت تراریوم

 

لایه های مختلف تراریوم را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

 

Terrarium layers

 

حال با استفاده از انگشت و یا قاشق در مکان های مشخص گودال هایی حفر کرده و سپس گیاهانتان را از گلدان خود خارج کرده و با احتیاط به وسیله ی انبر  در درون گودال ها بگذارید و اطراف ریشه آن ها را با خاک پر کنید. مراقب تیغ های کاکتوس ها باشید که به شما آسیب نرساند. اگر هنگام کار بر روی گیاهانتان خاک ریخت با استفاده از یک برس کوچک و یا یک نی آنها را تمیز کنید.

 

آموزش ساخت تراریوم

آموزش ساخت تراریوم

 

بعد از اتمام کاشت از مقداری سنگریزه و تعدادی سنگ و یا وسایل تزئینی به سلیقه ی خود برای زیباتر کردن تراریوم خود استفاده کنید.

 

آموزش ساخت تراریوم

 

تراریوم آماده شده را در محلی پر نور و دور از تابش مستقیم آفتاب بگذارید و چند روزی به گیاهانتان آب ندهید تا ریشه ی آنها به خاک جدید عادت کرده و سپس آبیاری را از مقدار کم شروع کنید و به مقدار لازم برسانید. هرگز تا زمانی که سطح خاک کاملا خشک نشده است به کاکتوس ها آب ندهید چون خیلی زود از بین می روند و همچنین رطوبت زیاد سطح خاک موجب پیدا شدن مگس های خاکزی مزاحم می شود . می توانید با فرو کردن انگشت رطوبت خاک را کنترل کنید.

به طور مرتب تراریوم خود را کنترل کنید تا در صورت ایجاد آفت و یا قارچ از گسترش آن ها جلوگیری کنید.

 

آموزش ساخت تراریوم

آموزش ساخت تراریوم

موفق باشید…

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.