آشنایی با اصطلاحات متدوال پیرامون نگهداری کاکتوس و ساکیولنت

تهیه و تنظیم : حسن شکری با نام کاربری Atashesokhteh

 

 

باسلام خدمت تمامی دوستان و عزیزان همراه ویکی کاکتوس.

 

بسیاری از اوقات در مطالعه ی مطالب ، تحقیقات و بخصوص مقالات مرتبط با مبحث کاکتوسها و همچنین گیاهان آپارتمانی با  اصطلاحاتی برخورد میکنیم که شاید کمتر تعریفی ساده و کاربردی از آنها  دیده باشیم.

بدین جهت تلاش کردیم تا لیستی از اصطلاحات پرکاربرد را که عموما با آنها برخورد میکنیم جمع آوری نماییم و تعریفی ساده از آنها را ارائه دهیم.

 

این مقاله همیشه و به راحتی از منوی آموزش در دسترس شما خواهد بود .

 

خیلی از اوقات میبینیم که گفته میشود:

کاکتوس ها نیازمند خاکی متخلخل، نوری کامل و فیلتر شده و دوره ی آبیاری بیشتری نسبت به ساکیولنت ها هستند.

و همچنین ساکیولنتها نیازمند خاکی به نسبت سبک تر و همچنین با درصد بیشتری هوموس، نوری نیم سایه و فیلتر شده و دوره  ی آبیاری کمتری هستند.

 

اما معنی این دو جمله دقیقا چیست؟ اگر شما معنی اصطلاحات استفاده شده در این جمله را بدانید کاملا متوجه نظور جمله خواهید شد .

 

در زیر اصطلاحات پر کاربرد پیرامون نگهداری کاکتوس و ساکیولنت و گیاهان آپارتمانی را میتوانید بیابید .

 

خاک سبک:

اگر در ترکیب خاکی میزان شن و ماسه افزایش یابد خاک اصطلاحا سبک نامیده میشود.

از جمله خصوصیات خاک سبک داشتن  تخلخل بالا و از دست دادن رطوبت در مدت زمان کم است.

 

خاک متخلخل:

به خاکی که چسبندگی ذرات در آن خیلی کم باشد(دارای حفرهای زیاد) و همچنین سرعت از دست دادن رطوبت در آن بالا باشد، گفته می شود. معمولا برای بالا بردن تخلخل خاک، در حین آماده سازی خاک کاکتوس، نسبت ماسه (در صورت امکان ورمی کولیت یا پوکه معدنی) را افزایش می دهند، این امر باعث می شود تا قطرات آب بر روی دانه های ریز ماسه بلغزد و سریعتر از کف گلدان خارج شود.

 

خاک سنگین:

به خاکی گفته می شود که میزان رس یا خاک باغچه  (سیلیکات آلومینیوم) در آن به نسبت مواد دیگر بیشتر باشد.از جمله خصوصیات این خاک چسبندگی بالای ذرات تشکیل دهنده و در نتیجه حفظ و ماندگاری بالای رطوبت در بافت های خاک است.معمولا خاکهای سنگین به دلیل داشتن میزان قابل توجهی رس به رنگ قرمز تا قهوه ای روشن تمایل دارند و در صورت خشک شدن ترکهایی را میتوان بر سطح آنها مشاهده نمود.

 

هوموس:

به موادی همچون: خاکبرگ، پیت ماس، کوکوپیت و… گفته میشود که بقایای  حاصل از تجزیه و تحلیل باکتری ها و میکرواورگانیسم ها و…از اجزای بدن گیاه هستند.

 

خاکبرگ:

به بقایای تجزیه باکتریها از برگ درختان ، گفته میشود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیرات خاکبرگ بر کاکتوسها به لینک زیر مراجعه نمایید.

پاسخ هفتمین دوره مسابقات پرسش و پاسخ ویکی کاکتوس.

 

پیت ماس:

بقایای تجزیه نوعی خزه آبی به نام اسفاگنوم است که معمولا به رنگ سیاه و یا قهوه ایه سوخته در طبیعت یافت می شود

 

کوکوپیت:

بقایا و تارهای پوست  نارگیل را گویند که عموما به رنگ قهوه ای روشن وجود دارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تهیه خاک کاکتوس به لینک زیر مراجعه نمایید:

فرمول ترکیب خاک ویکی کاکتوس

 

دوره آبیاری:

به مدت زمان (بازه زمانی) میان دو آبیاری گفته میشود.

 

نور کامل:

به دریافت نور خورشید از بازه زمانی طلوع تا غروب خورشید گفته میشود

 

نیم سایه:

نصف بازه زمانی نور کامل را نیم سایه  گویند.بعنوان مثال: از مدت طلوع خورشید تا ظهر(نیم سایه شرقی)، و یا از مدت ظهر تا غروب آفتاب (نیم سایه غربی).

برخی از باغداران و پرورش دهندگان بین دو نیم سایه شرقی و غربی تمایز قائل بوده و معتقدند که نیم سایه شرقی به نسبت نیم سایه غربی لطیف تر بوده و به تناسب آن در رشد گیاه تاثیر گذار است. بدین جهت برای برخی از واریته های ساکیولنت نیم سایه شرقی و برای برخی دیگر نیم سایه غربی را تجویز می نمایند.

 

نور فیلتر شده:

با توجه به اینکه نور خورشید طیف نوری از فرابنفش تا فرو سرخ است(از ۷۸۰ تا ۳۹۰ نانومتر)، و همچنین رنگیزه های گیاهی مقدار مشخصی از طول موج (در بازه فرو سرخ ها از حدود ۶۴۳ تا ۶۶۰ نامتر و در بازه فرا بنفشها از حدود ۴۰۰تا ۴۵۰ نانومتر) را دریافت می نمایند، توصیه می شود این بازه فرکانسی را کنترل شده و اصطلاحا فیلتر شده در اختیار گیاه قرار دهیم.

برای داشتن نور فیلتر شده میتوان از صفحات پلی کربنات، پلاستیک های مخصوص گلخانه، شیلد های توری، طلق و یا حتی کاغذ و روزنامه نیز استفاده کرد.

البته این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که این صفحات در کنار فیلتر نمودن نور باعث کاهش شدت تابش نیز میشوند،لذا اگر در شهرهایی زندگی می کنید که شدت تابش نور خورشید بالاست (همانند شهرهای مرکزی و جنوبی ایران) این کار یک مزیت است در طول تابستان، اگر در شهرهایی زندگی میکنید که شدت تابش نور خورشید معتدل و قابل تحمل است اینکار فقط در روزهای گرم تابستان توصیه می شود.

 

 

 

این لیست در حال تکمیل است…