دگرریختی یا کریستات در کاکتوس ها

 

ارسال شده توسط یاسین نظرپور از رشت ( تکمیل شده توسط معین ذهاب ناظوری )

نام کاربری : shayan n2

 

دگرریختی یا کریستات در کاکتوس ها به نام هایی از جمله دفورمه و کرست و تاجی نیز شناخته می شود .

این پدیده در میان کاکتوس ها یک پدیده ی نادر است که بین هزاران کاکتوس تنها یک کاکتوس اینگونه میشود . در این حالت کاکتوس ویژگی های اصلی جنس خود (شکل ارئول ها،خارها،رنگ گل و شکل میوه) را حفظ کرده اما بجای شکل طبیعی، پیچیدگی هایی در آن ایجاد شده که اغلب باعث زیبایی آن میشود. بسیاری از این کاکتوس ها به تنهایی نمیتوانند رشد کنند زیرا ریشه ی انها ضعیف است.بنابراین برای تسریع در رشد و تکثیر، انها را بیشتر به عنوان پیوندک استفاده میکنند.

 

دلایل :

 

یکی از دلایل کریستات اختلال و عدم توازن در سلول های مریستم یا همان سلولهای زایشی است، که قسمت های جوان و تازه ی نوک گیاه را بوجود می آورند و موجب رشد گیاه می شوند به وجود می آید و به جای آنکه رشد گیاه رشد عمودی و رو به بالا باشد به طرفین و غیر قابل پیشبینی  رشد می کند .

همچنین کریستات به علت جهش ژن ها هم می تواند رخ دهد و همچنین آلودگی ویروسی و باکتریایی هم باعث کریستات شدن کاکتوس می شود . کریستات واگیر دار نیست ولی در صورت کریستات شدن توسط عامل باکتریایی امکان دارد از طریق زخم روی گیاه به گیاه دیگر منتقل شود و گیاه دیگر نیز کریستات شود .

قارچ ها ، حمله حشرات و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سرما و گرمای ناگهانی هوا هم می تواند باعث دگرریختی گیاه شود که این موارد در کاکتوس ها بسیار کم اتفاق می افتد .

 

در خانواده کاکتوس ها و ساکیولنت ها کریستات شده ها معمولا محبوبیت خاصی بین علاقمندان دارند . نگهداری از دفورمه ها معمولا سخت تر می باشد . اگر در خاک باشند معمولا ریشه های بسیار ضعیفی دارند و همیشه باید در آبیاری آن ها دقت کنید . معمولا به نور شدید و سرما بسیار حساس تر از گونه اصلی می باشند .

 

برای تکثیر یک کاکتوس کریستات شده کافی است قسمتی از آن را پیوند زد . ریشه دار کردن کریستات شده ها بسیار سخت می باشد .

 

چندین گونه از کاکتوس های کریستات شده در گیاهشناسی ویکی کاکتوس 

 

در زیر تصاویری از کاکتوس های کریستات شده را می بینید :