به نام خدا

 فواید کاکتوس نوپال (Nopal) برای سلامتی مقاله ارسالی و ترجمه خانم مینا رحیمی

 

 

کاکتوس نوپال از نظر گیاه شناسی به عنوان اپونتیای انجیر هندی شناخته میشود. این کاکتوس که در مکزیک میروید در اصطلاح عامی به “گلابی خاردار” معروف است. نوپال ها بیش از ۱۱۰ گونه از اپونتیا را شامل می شود که معروف ترین آن ها اپونتیا فیکوس ایندیکا هستش . کاکتوس نوپال از زمانهای قدیم, توسط قبایل مکزیکی به عنوان دارو و غدا استفاده می شود.آزتکها (قبایلی در مرکز مکزیک)معتقد بودند که این کاکتوس غذایی برای سربازان و خانواده ی سلطنتی است. امروزه این کاکتوس به دلیل دارا بودن فواید بسیاربرای سلامتی انسان مورد توجه قرار گرفته است. کاکتوس نوپال برای افرادی که به دنبال درمان های طبیعی و جایگزین هستند,بسیار مناسب است.

کنترل کلسترول: گلابی خاردار (میوه ی این کاکتوس)سرشار از فیبر و استرول است که در داخل روده با نمک صفرا ترکیب میشوند و به کاهش چربی خون (تری گلیسیرید و کلسترول که توسط بدن جذب میشود)کمک میکند.

جلوگیری از تشکیل پلاک: با توجه به عادت های بد غدایی و شیوه ی زندگی ناسالم,احتمال رسوب پلاک در دیواره ی رگ ها وجود دارد.تشکیل پلاک باعث جلوگیری از جریان خون و در نتیجه باعث انسداد شراین میشود.استرول ها ,گلیکوپروتئین ها و پلی فنول های موجود در این کاکتوس به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از رسوب پلاگ در دیواره ی رگ ها و انسداد آنها جلوگیری میکند.

درمان دیابت: این کاکتوس حاوی مقدار زیادی فیبر دیر هضم است که باعث کاهش سرعت گوارش غذا در دستگاه گوارش میشود و به کاهش سرعت بالا رفتن قند خون,بعد از هر وعده ی غذایی,کمک میکند. در آزمایشات بالینی,ثابت شده:در افرادی که صبح هنگام,قند خون بالایی دارند,مصرف این کاکتوس باعث کاهش مقدار قند خون شده و در برخی موارد قند خون به حد نرمال خود رسیده است.از این رو کاکتوس نوپال برای درمان دیابت بسیار موء ثر است.

پاک کردن روده ی بزرگ: فیبر نامحلول موجود در این کاکتوس به اجابت مزاج منظم کمک میکند.همچنین فیبرهای محلول موجود در آن,توانایی تمیز کردن روده ی بزرگ,به وسیله ی جذب مواد سرطان زا و سموم موجود در روده را دارند.

تسکین معده: شیره ی موجود در کاکتوس,تعادل PH معده را حفظ می کند و دارای اثر تسکین دهنده ی معده است.افرادی که از التهاب و زخم معده رنج می برند,می توانند از خواص فوق العادهی این کاکتوس بهره مند شوند و روند درمان بیماریهای معده را تسهیل نمایند.

عملکرد بهتر کبد: فلونوئیدهای موجود در این کاکتوس,به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین می برند و این امر موجب کاهش فشار بر روی کبد(به دلیل کاهش فعالیت) می شود.در واقع این کاکتوس باعث جذب سموم و در نتیجه کاهش فشار بر کبد شده و امکان کارکرد نرمال و طبیعی,برای کبد فراهم میشود.

کنترل چاقی: همانطور که قبلا اشاره شد,کاکتوس نوپال حاوی مقدار زیادی فیبر است و اگر به عنوان پیش غذا مصرف شود,باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و احتمال پرخوری را کاهش می دهد.در واقع این کاکتوس توانایی حفظ سطح قند خون,همراه با کاهش احساس گرسنگی را دارد.در نتیجه برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند,مناسب است.     منبع: سایت http://www.alluringhealth.com