پیوند بر پایه ی پرسکیا (پرسکیوپسیس)

تهیه و تنظیم: معین ذهاب ناظوری با نام کاربری admin

به نام خدا

 

سلام ، می خواهیم در مورد یکی از انواع پیوند کاکتوس صحبت کنیم که مقداری با بقیه پیوند ها فرق می کند . پیوند پرسکیا (پرسکیاس ، پرسکیوپسیس)

پیوند بر پایه ی پرسکیا

این پایه باعث می شود که سرعت رشد پیوندک بسیار زیاد شود ، حتی چندین برابر سرعت رشد اصلی پیوندک . این نوع پیوند برای کسانی که قصد دارن سرعت رشد کلکسیون یا مجموعه خود را بالا ببرند بسیار مناسب است . درجه سختی این پیوند بالاست ، چون نیاز به ظریف کاری دارد .

نمونه سرعت رشد . شما در تصویر سمت راست کاکتوس هایی می بینید که با بذر به ثمر رسیده اند و در سمت چپ از همان کاکتوس و همان بذر و با بقیه هم سن بوده فقط در کوچکی به پرسکیا پیوند خورده است.

پیوند بر پایه ی پرسکیا

 

ابزار ها و وسایل مورد نیاز:

۱- پایه : که در اینجا ما از پرسکیا – پرسکیوپسیس – Pereskiopsis استفاده می کنیم .

۲- پیوندک : از هر کاکتوسی می توان استفاده کرد ولی بهتر است از کاکتوس های کوچک یا تازه از بذر درآمده استفاده شود .

۳- ابزار برنده خیلی تیز ، بهتر است از تیغ استفاده شود

۴- الکل ضد عفونی برای ضد عفونی کردن تیغ یا چاقو

۵- انبر

 

مرحله اول: آماده سازی ابزار ها و محل پیوند

شما برای پیوند کاکتوس به محلی نیاز دارید که صاف و تمیز باشد و ترجیحا برروی میز باشد تا کار شما راحت باشد . سعی کنید میزان نور محیط زیاد باشد چون شما به دقت زیادی نیاز دارید .

قبل از شروع کار حتما وسیله برنده خود را ضد عفونی کنید که درصدموفقیت خود را بالا ببرید .

مرحله دوم: بریدن پایه پیوند

پیوند بر پایه ی پرسکیا

بر روی ساقه پرسکیا با دقت نگاه کنید و قسمتی را انتخاب کنید که کاملا سالم و در حال رشد باشد . بهتر است جایی را انتخاب کنیم که چندین برگ در پایین ساقه بماند تا بعد از پیوند پایه پیوند بهتر بتواند رشد کند . نکته جالب در مورد پیوند بر روی پرسکیا این است که شما هر چه قدر پایین تر جای برش خود را انتخاب کنید  قسمت بالایی گیاه بزرگتر می ماند و پس از ریشه دار کردن دوباره از آن به عنوان یک پایه دیگر می توانید استفاده کنید . این را هم در نظر بگیرید که قسمت پایه حداقل ۵ سانتی متر از سطح خاک باید باشد و اگر چند برگ هم داشته باشد خیلی بهتر است .

آماده برش شوید . وقتی می خواهید برش بزنید با استفاده از انبر قسمت بالایی پرسکیا را بگیرید و با استفاده از تیغ برش خود را کاملا صاف بزنید .

یک اصل مهم در پیوند این است که وقتی برش ها بر روی پایه و پیوندک انجام شد تا قبل خشک شدن آب روی لبه آن ها باید مراحل پیوند رو به اتمام برسونید .در غیر اینصورت اگر آب روی یکی از آن ها خشک شود میزان موفقیت پیوند به صفر می رسد .

مرحله سوم: برش پیوندک

پیوند بر پایه ی پرسکیا

اگر برای پیوندک از کاکتوس های تازه از بذر درآمده استفاده می کنید دقت کنید که حتما بالای ۳ ماه سن داشته باشد . اگر از کاکتوس های با سن کمتر استفاده کنید درصد موفقیت پیوند کم می شود .

پیوندک شما باید از سلامت کافی برخوردار باشد .

پیوند بر پایه ی پرسکیا

از این به بعد باید سرعت و دقت خود را زیاد کنید . بر روی پیوندک محل ضخیم و سالم را با دقت و صاف برش دهید .

 

مرحله چهارم: برش دوباره پایه و اتصال پیوندک

بعد از اینکه پیوندک را برش دادید یک برش کوچک از روی پایه به صورت کاملا صاف بردارید و سپس پیوندک را برروی آن بگزارید . در حال گذاشتن پیوندک بر روی پایه دقت داشته باشد که حلقه های آوندی آن ها برروی همدیگر تماس داشته باشند که پایه بتواند پیوندک را تغذیه کند .

پیوند بر پایه ی پرسکیا

پیوندک را با استفاده از انبر بر روی پایه فشار دهید تا حدی که تمامی حباب های هوا بین آنها خارج شود .

مرحله پنجم: موفقیت و نگهداری از پیوند کاکتوس پرسکیا

پیوند بر پایه ی پرسکیا

اگر برای اولین بار از این پیوند استفاده می کنید باید به تمیز و ضد عفونی بودن وسایل و نحوه برش صاف و قرار گرفتن حلقه های پیوندی بر روی هم دقت کنید در غیر اینصورت درصد موفقیت پیوند پایین می آید . وقتی خودم برای اولین بار از این پیوند انجام دادم ۶ عدد پیوند زدم که فقط ۲ عدد از آن ها نتیجه داد چون دقت کافی در پیوند نداشتم .

بعد از پیوند به دلیل اینکه نمی توانیم پیوندک را با کش به پایه محکم کنید باید نهایت دقت را در جابجایی داشته باشیم و تا جایی که می توانیم باید  از تکان دادن و جابجایی  کاکتوس خودداری کنیم . برای بالابردن درصد موفقیت باید کاکتوس را در محیط مرطوب و تاریک که رطوبت حدود ۶۰ درصد داشته باشد نگهداری شود .  بعد از ۲ تا ۵ روز که در محیط کاملا تاریک و مرطوب نگهداری شد کم کم باید کاکتوس را به محیط با نور خوب منتقل کنیم به این صورت که در روز اول ۴ -۵ ساعت نور داشته باشد روز دوم ۵-۶ ساعت و همینطور روز به روز نور زیاد شود که کاکتوس عادت کرده به نور زیاد و خراب نشود .

پیوند بر پایه ی پرسکیا

بعد از یک هفته که کم کم نور زیاد شد می توانید کاکتوس را به محل دائمی خود ببرید .

در طول تمام این مراحل و مدت نگهداری اولیه میزان آبیاری معمولی باشد و فقط خاک کاکتوس مرطوب باشد و نیازی به خیس کردن کامل خاک نمی باشد .

به امید اینکه تمامی پیوند های پرسکیا های شما با موفقیت به ثمر بنشیند .

پیوند بر پایه ی پرسکیا

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.