Agave americana var. marginata

Agave americana var marginata m خانواده:  Agavaceae

نام علمی: Agave americana var. marginata

توضیح نام: agave به معنی زیبا و خوش منظر می باشد.

نام های دیگر
variegated century plant

Agave altissima

Agave americana f. aureo marginata

Agave americana

گیاه قرن

زیستگاه اصلی: در اصل بومی آمریکا بوده ولی معمولا واریته ی گلخانه ای در نظر گرفته می شود.

شکل ظاهری: این ساکولنت نسبتا کم رشد که تا ارتفاع ۱.۵ متری هم می رسد مجموعه ای از برگ های قوس دار می باشد که تشکیل یک رُزت را می دهند. این ساکولنت یکی از فراوانترین واریته های آگاوه می باشد.

شکل تیغ:  در لبه ی برگ ها تیغ های قلاب شکل بسیار تیزی به رنگ قهوه ای و یا سیاه وجود دارد. در نوک هر برگ هم تیغی بسیار تیز و محکم به وجود می آید.

شکل گل: این گیاه در مناطق گرم بعد از ۱۰ سال و در مناطق سرد پس از ۶۰ سال به گل می نشیند و دلیل نامیدن آن به گیاه قرن نیز همین است. در اواسط تابستان سنبله ای به ارتفاع ۳ تا ۷ متر از میان برگ ها بیرون آمده و بر روی آن گل های زرد رنگی ظاهر می شوند. این شکل گلدهی تمام انرژی گیاه را مصرف کرده و گیاه پس از اتمام گلدهی می میرد.

شکل برگ: برگ ها قوس دار و به طول تا ۲ متر می باشند.رنگشان سبز متمایل به آبی بوده و دارای حاشیه ی کرم رنگی در دو طرف هستند. تیغ های قلاب شکلی نیز در طرفین برگ ها رشد می کند.

میوه: ؟

Agave americana var marginata f
Agave americana var marginata p

خاک مناسب: این گیاه هم در گلدان قابل نگه داری بوده و هم گزینه ی بسیار خوبی برای کاشت در فضاهای سبز می باشد. حساسیتی به نوع خاک نداشته و فقط کافیست خاکش زه کشی خوبی داشته باشد.

نور مناسب: آفتاب کامل و یا سایه ی ملایم

دمای مناسب: تحمل گرمای زیادی دارد و سرما را هم تا ۱۰- درجه به شرط کوتاه مدت بودن تحمل می کند. در کل ساکولنت بسیار مقاومی می باشد.

آبیاری: در تابستان پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید. در زمستان بسته به اندازه ی گیاه تا ماهی یکبار هم آبیاری کافیست و فقط به اندازه ای آب دهید که برگ هایش نرم و چروکیده نشوند.

کود دهی: ؟

تکثیر: در بهار و تابستان از طریق پاجوش هایی که از کنار مادر تولید می شوند. در موارد نادری از طریق قلمه ی برگ