تکثیر ساکولنت ها از طریق برگ

تهیه و تنظیم تیم تحقیقاتی ویکی کاکتوس

به نام خدا

همیشه راه های زیادی برای تکثیر گیاهان وجود دارد . در بعضی از ساکولنت ها از جمله گونه های Gasteria , Haworthia , Sansevieria ,  Crassula  , Kalanchoe  ,  Sedum , Graptopetalum  عمل تکثیر از طریق برگ هم انجام میشود .

حتی در بعضی از گونه های Aloe  و Agave  هم اینکار شدنی هست .

در این مقاله به شما آموزش میدهیم چگونه از طریق برگ به تکثیر ساکولنت ها بپردازید .

قدم اول : جدا کردن برگ از ساقه ی گیاه مادر 

در جدا سازی باید دقت داشته باشید که برگ کاملا از روی ساقه جدا شود و قسمتی از آن روی گیاه مادر نماند . برگ ها را از جایی جدا کنید که چهره گیاه مادر زشت نشود .

 

قدم دوم: آماده سازی برگ

قبل از هر چیزی شما میبایستی برگ های جدا شده را در محل کمنوری قرار داده تا جای زخم آن ها کاملا پینه ببندد . معمولا نسبت به رطوبت و دمای محیط یک تا سه روز طول میکشد . اگر زخم انتهای برگ شما به صورت کامل پینه نبندد پس از آبیاری مقدار زیادی رطوبت جذب میکند و میپوسد .

 

قدم سوم : آماده سازی بستر ، آبیاری و نگهداری

شما فقط کافیست طبق شکل زیر برگ ها را به صورت رو به بالا بر روی خاک بخوابانید . حتی لازم نیست شما قسمت انتهای برگ را در خاک فرو ببرید . در ترکیب خاک از کوکوپیت و خاک برگ بیشتری استفاده کنید که رطوبت ملایم همیشه در خاک وجود داشته باشد .

 

 

گلدان یا ظرف برگ ها را در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم دریافت کند و به اصطلاح نیمه سایه باشد . آفتاب مستقیم حتما برگ ها را خراب میکند . دقت داشته باشید که محل نگهداری نه زیاد گرم باشد و نه سرد . هر بار پس از خشک شدن سطح خاک آبیاری کنید . کمتر از ۴ هفته برگ ها ریشه میزنند و پس از گذشت ۶ تا ۷ هفته گیاه جدید قابل دیدن است .

 

 

 

 

 

پس از آنکه گیاه جدید از استقامت کافی برخوردار شد برگ متصل به آن را جدا کنید و ریشه آن را در خاک فرو ببرید و کم کم آن را به نور بیشتر عادت دهید تا به صورت علفی رشد نکند و هر بار پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید .

 

 

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.