Schlumbergera truncata

zygocactus

zygocactus

Schlumbergera

Schlumbergera

 

 

خانوادهCactaceae

نام علمیSchlumbergera truncata

توضیح نام:

نام های دیگرEpiphyllum truncatum ,Zygocactus truncatus, کاکتوس کریسمس یا عید پاک و یا کاکتوس خرچنگی

زیستگاه اصلیجنگلهای ریودوژانیرو در برزیل

شکل ظاهری: این گیاه به صورت مفصل های سبز رنگ به هم پیوسته و پهنی می باشد که حدود ۴.۵ سانتی متر درازا و ۲.۵ سانتی متر پهنا دارند و در لبه های هر مفصل چندین دندانه وجود دارد. از نظر شکل ظاهری شباهتی به کاکتوس ندارند و فقط به دلیل وجود آرئول در خانواده کاکتاسه قرار گرفته اند.

شکل تیغ: فاقد تیغ

شکل گل: گلها به طول ۷ تا ۱۲ سانتی متر به رنگ های قرمز ،صورتی ،بنفش و نارنجی در انتهای هر مفصل و یا محل اتصال دو مفصل به وجود می آیند.فصل گلدهی از اواخر پاییز تا اواخر زمستان می باشد.عامل تحریک کننده برای گلدهی این گیاه کوتاه شدن طول روز و سرد شدن تدریجی هوا می باشد.

میوه: قرمز رنگ و گرد می باشد.

خاک مناسباین گیاه در طبیعت به صورت انگل به درختان چسبیده و درون پوست آنها ریشه می دواند (البته آسیبی به آنها نمی رساند) و از آب باران که بر روی پوست درختان جاری می شود استفاده می کند، از اینرو این کاکتوس جنگلی نیاز به خاکی دارد که خزه ی زیادی داشته باشد.در فصل گلدهی هرگز خاک آنرا تعویض نکنید چون شکوفه های گیاه می ریزد.تعویض گلدان را به بعد از فصل گلدهی موکول کنید.

نور مناسبدر طبیعت این گیاه به واسطه ی چسبیدن به درختان و در زیر چتر آنها از تابش نور آفتاب در امان می ماند و به همین دلیل باید آنرا در محل نیم سایه قرار داد.

دمای مناسبکاکتوس کریسمس برای گلدهی به سرمای تدریجی نیازمند است.

آبیاریدر تابستان با فواصل منظم که خاک فرصت خشک شدن داشته باشد آبیاری کنید و در  فصل گلدهی نیز آنرا مرطوب نگاه دارید و بعد از فصل گلدهی چند ماهی آبیاری را کم کنید.

کود دهی:

تکثیربه وسیله ی قلمه و یا پیوند زدن (بهترین پایه پیوند Acanthocereus pentagonus میباشد.)