کاشت بذر به روش ساده

تهیه و تنظیم : آقای ابوالفضل سنایی با نام کاربری AS58

 

به نام خدا

کاشت بذر کار زیاد سختی نیست و نگرانی خاصی ندارد من تا قبل از اینکه بذر را برای اولین بار بکارم انرا در ذهنم کار شاق و سختی میپنداشتم اما واقعا اینطور نیست حتی از کاشتن بذر سبزی هم راحت تراست پس زیاد نگران نباشید و جسارت بخرج دهید .

وسایل مورد نیاز:

۱- خاک که خاک شامل:۱- ماسه   ۲- ورمی کمپوست   ۳- خاک باغچه
۲- سنگ ریزه
۳- مقداری سنگ به اندازه نخود
۴- بستر کشت(میتواند گلدان باشد یا ظرف یکبار مصرف)
۵- پاکت وکیوم
۶- قارچ کش (ترجیحا بنومیل
۷- برچسب (لیبل مشخصات بذر)

 

اول از همه خاک:

از خاکی که برای سایر کاکتوسها استفاده میکنید تهیه میشود البته با ذکر این نکته که باید خاک کمی سنگین تر باشه تا بیشتر رطوبت را نگه دارد.پس ترکیب خاک من این بود:۱ قسمت ماسه+ ۱ قسمت ورمی کمپوست+۱قسمت خاک باغچه+۱قسمت سنگ ریزه. من از این ترکیب برای بذر کاکتوسهام استفاده کردم اما برای حفظ رطوبت بستر بذر بجای ۱ پیمانه خاک باغچه ۱/۵ پیمانه خاک باغچه استفاده کردم.

 

شکل شماره 1

شکل شماره ۱

 

در عکس شماره یک به ترتیب از پایین به بالا شامل: ورمی کمپوست- سنگ به اندازه یک نخود که صرفا برای زهکشی استفاده میشود-ماسه- سنگریزه به سایز ۲میلیمتر که هم در ترکیب خاک استفاده میکنیم و هم انرا بر روی بستر بذر میریزیم تا بذرها پایین نروند در ادامه در این خصوص توضیحات کامل خواهم داد.
این ترکیب خاک را که اماده کردید باید بصورت جدا گانه همه انها را از یک الک (معمولا الک گچ که ریزهست) عبور دهید . حالا خاک را با هم ترکیب میکنیم.

 

تصویر شماره 2

تصویر شماره ۲

 

بعد از ترکیب باید خاک بستر را ضد عفونی کنیم بهترین کار اینستکه در یک قابلمه خاک را با اب بمدت ۱ساعت بجوشانیم (البته باید رضایت مادرتان را برای قرض گرفتن قابلمه جلب کنید!!!!!!) انگار که میخواهیم باقالی بپزیم .بعد از یکساعت خاک را درروی یک سفره یکبار مصرف تمیز پهن میکنیم و میگذاریم تا خشک شود در این فاصله سنگهایی که برای زهکشی بود انها را هم بمدت نیم ساعت میجوشانیم تا خوب ضد عفونی شود.بهتره در مرحله ضدعفونی خیلی دقیق باشید چون اگر این قسمت را خوب انجام ندین در اینده بستر بذر شما دچار کپک میشود.
حالا باید سراغ قارچ کش برویم اگر از بنومیل استفاده میکنید (که این قارچ کش توصیه میشود) مقدار یک قاشق غذا خوری در ۱۵لیتر آب محلول کنید و خوب بهم بزنید حالا که بنومیل اماده شده سراغ بستر بذر میرویم ته انها را سوراخ میکنیم و مقداری سنگ که به اندازه یک نخود بود وقبلا جوشاندیم را برای زهکشی در ظرف میریزیم و ظرفها را در محلول بنومیل برای ۵ دقیقه نگه میداریم بهتره ظرفها کاملا زیر محلول قرار بگیرد تا همه جای ان خوب ضد عفونی شود. پس ازضد عفونی ظرفها ،خاک بستر را که قبلا ضد عفونی و در جایی پهن کرده بودیم ،در ظرف میریزیم سپس روی خاک را مقداری سنگ ریزه (که قطر سنگریزه ها بیشتر از۲ تا نهایتا ۳میلیمتر نباشه ) میریزیم یادمون باشه سنگ ریزه ها نه زیاد باشند نه کم فکر کنم اگه لایه ای نیم سانتی باشه کفایت میکنه.الان بستر بذر ما اماده است. وقتی در این مرحله بستر را اماده کردید انها را در محلول بنومیل قرار دهید بگذارید بماند تا محلول از زیر به بالای سطح بستربرسد و روی سنگریزه ها را اب بگیرد (دقت کنید حتما از زیر محلول به روی بستر نفوذ کند) وقتی چنین شد بستر را به ارامی برداری و برای ۱ دقیقه بگذارید تا بماند تا کمی ابش از زیر خارج شود حالا لیبل مشخصات بذرها را که حاوی اطلاعات بذر است و شامل : اسم بذر ،تاریخ کاشت بذر و ماخذی که بذر را خریدید را پس از ضد عفونی با محلول بنومیل در کنار بستر فرو کنید. اکنون با نام خدا بذرها را روی بستر بپاشد سعی کنید بصورت پراکنده بپاشد.حالا کیسه وکیوم را باز کنید بستر را در ان قرار دهید و در وکیوم را ببندید ومطمئن شویدکه کاملا در بسته شده و هوایی جریان ندارد.البته بجای وکیوم میتوانید یک کیسه فریزر را روی سر ظرف بذر قرار دهید و دورش را یک کش ببندید تا محکم شود و هوا نفوذ نکند.

 

تصویر شماره3

تصویر شماره۳

 

ازین مرحله به بعد شما باید دیگر ازین کوچولوها مراقبت مادرانه بکنید !!! و مرتب به انها سر بزنید اما در وکیوم را فعلا باز نکنید.

نور:

برای نوردهی به بذرها برخی دوستان نور خورشید را ترجیح میدهند اما من شخصا از نور مصنوعی استفاده کردم که ریسک کمتری دارد به این ترتیب که بذرها را درون یک کارتن گذاشتم و بالای انرا یک لامپ کم مصرف ۳۰ واتی روزانه بین ۱۶تا ۱۹ ساعت روشن گذاشتم .البته این لامپ در روز تقریبا ۶ ساعت خاموش میکنم تا تفاوت طول روز وشب برای بذرها احساس شود.

 

تصویر شماره 4

تصویر شماره ۴

 

دما:

دمای بذرها باید نهایتا بین ۲۰ تا ۲۵درجه باشد این بهترین دما برای رویش هست البته یکی دو درجه بالاتر زیاد توفیری ندارد اما بهتره برای کنترل دما یک دما ستج داشته باشید.
من با این روش حدود ۶ بستر بذر کاشتم بذرها شامل : استرافیتوم خاص( چروک سه پر…)استرافیتومهای میکس – نوتو کاکتوس میکس – کوریفانتا میکس – لیتوپس میکس – فرو خار بلند – بذرهای من تقریبا از روز چهارم شروع به جوانه کرد. الان هم همشون خدارو شکر سالم وسرحال هستند فقط لیتوپسها کمی اذیت کردند که بعد از ۴۰ روز سبز شدند.عکس ۵و۶ بستر بذرهای استرافیتوم هست که سبز شدند.

 

 

تصویر شماره 5

تصویر شماره ۵

تصویر شماره 6

تصویر شماره ۶

 

 

نکته ها:
۱- هر وسیله ای که در کاشت بذر استفاده میکنید باید ضد عفونی بشه و اینکار را بنومیل برای شما انجام میدهد.
۲- برخی بذر ها خیلی ریز هستند برای بذر پاشی چاره ای نیست مگر اینکه با دقت پاکت حاوی بذر را سوراخ کنید وبعد به ارامی انها را بر بستر بپاشید البته هنگام بذر پاشی مراقب باشید تا وزش باد بذرها را باخود نبرد البته من این تجربه تلخ را دارم پس بهتره که مواظب اینهم باشید.
۴- برای مراقبت از بذرها نیازی نیست تا در وکیوم باز شود اصولا تا مورد مشکوکی در بستر بذر ندیدید در وکیوم را باز نکنید. از فردای روز کاشت باید مراقبت را انجام دهید روزی دوبار بستر را چک کنید تا مورد مشکوک به کپک نبینید.
۵- ممکنه بعد از مدتی در بستر بذز ها و بر روی برخی بذرها چیزی شبیه تار عنکبوت ببینید این اتفاق برای من در روز هفتم افتاد اصلا نگران نباشید اگر چنین شد در وکیوم را باز کنید سپس با یک خلال دندان که با بنومیل ضد عفونی شده سعی کنید ان تارها را به ارامی بردارید بعد با یک اب پاش مقداری محلول بنومیل روی سطح بذر اسپری کنید.
۶- بستر بذر تا مدتها رطوبت را نگه میدارد اما پس از جوانه زدن بذرها بهتره در روز چهلم شروع به هوادهی کنید برای هوادهی لازم نیست کل وکیوم را باز کنید چون در اینصورت جوانه ها با اختلاف دما تلف میشوند بهتره روری۲۰دقیقه گوشه وکیوم را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد البته اگر رطوبت بستر کم شده باشد ناگزیرهستید ابیاری کنید البته حتما حتما حتما با محلول بنومیل و از زیر به بسترها اب دهید.
۷- برخی بذرها زودتر سبز میشوند مثل استرافیتوم و نوتو .البته برخی بذرها هم دیرتر مثل فرو و از همه دیرتر لیتوپسها.بستر لیتوپس من بعد از ۴۰ روز سبز شدن.دوستانیکه برای اولین بار بذر میکارند بهتره از استرافیتومها شروع کنند.
۸- بهتره یک دماسنج برای کنترل دما در کارتن بستر بذر بگذارید.
۹- مقداری از محلول بنومیل را که اماده کرده بودید در یک اب پاش داشته باشید تا در مواقع لزوم استفاده کنید.
۱۰- نکته خیلی مهم در باره بنومیل اینکه اولا در هر بار استفاده محلول را بهم بزنید چون بنومیل ته نشین میشه دوما بنومیل سمی است پس مواظب چشم و دستتان باشید.سوم اینکه در ترکیب دز بنومیل با اب نه خست بخرج دهید و نه سخاوت زیاد چون در هر دوصورت نتیجه مطلوب را ندارد همان ترکیبی که در متن گفتم مناسب است
۱۱- اگر با دقت مراحل را طی کرده باشید بذرها تا روز چهلم که نیاز به هوا دهی دارند محتاج چیزی نخواهند بود .وقتی بذرها به اندازه یک فندق شدند میتوانید انها را مثل بقیه کاکتوسها در خاک بکارید.
۱۲- بخشی از کاشت بذر بشما بستگی دارد و بخش دیگر به بذر بذرها را از جایی تهیه کنید که معتبر باشند و قوه نامیه بذرها مورد تایید باشد چون برخی بذرها کهنه و قدیمی هستند و اینطوری زحمات شما بر باد میرود. متاسفانه برخی سود جویان ازین مساله سو استفاده میکنند.

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.