باران اسیدی

تهیه و تنظیم: آقای عباس صرامی با نام کاربری yavar

 

به نام خدا

 

دوستان گرامی.
تصمیم گرفتم با روبرو شدن با واکنشها و قضاوتهاییکه در خصوص باران اسیدی توسط دوستان دیدم، مطالب ذیل را در این خصوص ارائه دهم . خشنود خواهم شد که نظرات یاران و دوستان را در این خصوص مطلع شوم و پیشاپیش هر تذکری را که باعث تصحیح بنده شود را جانانه پذیرا هستم.

باران در حالت کلی معادل آب مقطر میباشد و املاحی همراه خود ندارد.آنچه که باران همراه خود حمل مینماید در واقع گازهای معلق یا محلول در اتمسفرست که عموما گازهای آلوده کننده زیست محیطی میباشند که حاصل احتراق موتور وسایل نقلیه و مواد زائد دودکشهای کارخانه ها میباشد.
عموما این گازها متشکل از اکسیدهای کربن . گوگرد .فسفر و …. میباشند.

باران اسیدی

باران اسیدی

این گازها بهنگام حل شدن در قطرات باران تولید اسیدهای ضعیف و ناپایداری را خواهند داشت از جمله : اسید کربنیک. اسید سولفورو.اسید فسفریک.
باران اسیدی در خاک و در محیطی که ریشه گیاه وجود دارد باعث میشود که بدلیل تشکیل محیط اسیدی کمک به یونیزاسیون بهتر املاح موجود در خاک نماید و در واقع شرایط مستعدتری جهت انتقال یون املاح ونمکهای معدنی در خاک را ایجاد مینماد.بعبارتی دیگر تغییر محیط خاک به محیطی اسیدی باعث سهولت تغذیه ریشه گیاه از املاح موجود در خاک میگردد.

اما آنچه باید در خصوص بارانهای اسیدی یادآورشد اینست که:

۱- بارانهای اسیدی بسیار ناپایدار هستند و بزودی گازهای حل شده در قطرات باران بویژه با افزایش دمای محیط قطرات باران را ترک میکنند و در فضا آزاد میگردند این مطلب یعنی اینکه جمع آوری باران نمتواند منظور ما را تامین نماید
۲- هربارانی در هر مکانی نمیتواند باران اسیدی قلمداد گردد.
بعنوان مثال شهر یا محلی که خوشبختانه آلودگی هوا را بهمراه ندارد قائدتا نمیتواند بارشهای آن محل را اسیدی قلمداد نمود. یا چنانچه شما در شهری هستید که از بارشهای ممتد سود میبرد لاجرم باید متذکر شد بغیر از بارشهای اولیه که باعث تمیز شدن هوا شده بارشهای بعدی دیگر نمیتواند باران اسیدی قلمداد گردد.

حال با توجه به مطالب فوق که ظاهری ناامید کننده دارد به مطلب ذیل نیز توجه نمایید.

آنچه در این مبحث مهم است اینست که ما موفق به تغییر محیط خاک به محیطی اسیدی شویم تا یونیزاسیون و انتقال املاح اتفاق بیفتد. اینکار خوشبختانه مطابق تجربه با تشکیل آب اسیدی امکان پذیرست. مطابق آنچه از اساتید و بزرگان این رشته بدست ما رسیده با افزودن یک قاشق غذاخوری سرکه سفید(که همان اسید استیک است) به ۱۰ لیتر آب باعث تشکیل آب اسیدی میشود.(ناگفته نماند من حتی با غلظتهایی بیش از این دستورالعمل آب اسیدی تهیه میکنم و تاکنون مواجه با مشکلی نشدم)
اصلا مهم نیست که ما چه اسیدی را بکار میبریم . اسید سولفوریک؟اسید استیک؟ اسید کلریدریک؟ و ا …… بهیچوجه مهم نیست.
(ناگفته نماند چنانچه از اسیدهای دیگر برای تولید آب اسیدی اقدام نمودید دیگر نمیتوان یک قاشق از آن اسید مصرف نمود/هراسیدی مقدار خاص خود را میطلبد).

ما فقط باید به محیط اسیدی برسیم. هرچند ممکن است دور از عرف جلوه کند اما حتی باقیمانده نوشابه را هم میتوان بعلت وجود اسید فسفریک در آن به خاک کاکتوسها افزود. بنده شخصا این کار را به کرات انجام داده ام و هیچ مشکل سوئی برای کاکتوسهایم بوجود نیامده است.

اینرا نیز در نظر داشته باشید که وجود گیاه خاک (خاکبرگ. پیت ماس .کوکوپیت و…..) در ایجاد محیط اسیدی نقش بسزای دارند وجود این مواد در ترکیب خاک گلدان در اسیدی ساختن خاک تاثیر دارند .که البته نباید بصرف رسیدن به محیط اسیدی استفاده بی رویه از گیاه خاکها داشت چون این خاکها بهمراه خود نکات منفی نیز بهمراه دارند .مانند قدرت بالای نگهداری آب در خود که کمک به پوسیدگی ریشه کاکتوسها می نماید.

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.