آموزش ساخت دیش گاردن 

تهیه و تنظیم: امین ذهاب ناظوری با نام کاربری samurai

 

به نام خدا

 

Dishgarden یا به فارسی باغچه ظرفی را می توان به عنوان یکی از استفاده های تزئینی کاکتوس ها و ساکولنت ها در نظر گرفت که قابلیت ایجاد تنوع زیادی در اتمسفر درونی منزل شما را دارد. برخلاف سایر تزئینات مصنوعی و بی جان ،دیش گاردن به عنوان نمادی از حیات و رشد می تواند انرژی مثبت زیادی را به درون منزل شما وارد کند. با کمی خلاقیت و ذوق و با هزینه ای مناسب می توانید باغچه کوچکی درون خانه تان ایجاد کنید. پس دست به کار شوید….

 

وسایل مورد نیاز:

۱- ظرف مناسب

انتخاب ظرف در مورد خانمها بستگی به سلیقه و در مورد آقایان بستگی به تعداد تار عنکبوت درون جیب و مقدار جسارتشان دارد که بتوانند از ظروف جهیزیه همسرشان یکی را قاپ بزنند….

از شوخی که بگذریم دیش گاردن به ظرف خاصی نیاز ندارد و شما می توانید از هر نوع ظرف و یا گلدانی که دهانه ی گشاد و عمق کمی (در حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتر) داشته باشد استفاده کنید حتی ظروف پیرکس. فقط به این نکته توجه کنید که اگر ظرفتان امکان ایجاد سوراخ در ته آن داشته باشد مناسب تر است ،چون از پوسیدگی احتمالی ریشه ی گیاهانتان جلوگیری می کند. ولی اگر چنین ظرفی در اختیار ندارید نگران نباشید چون با آبیاری مناسب و به هنگام می توانید از این امر یعنی پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید.

۲- تعدادی کاکتوس و ساکیولنت

نسبت به بودجه و سلیقه خود تعدادی کاکتوس و یا ساکیولنت در سایز مناسب برای گلدان خود تهیه کنید فقط به این نکته توجه کنید که نسبت به مکان قرار گیری دیش گاردن گیاهانتان را انتخاب کنید و دقت کنید که گیاهانتان از نظر آبیاری و نیاز نوری تقریبا مشابه باشند. می توانید از فروشنده و یا فردی آگاه در این مورد راهنمایی بخواهید.

۳- خاک مناسب

برای کاشت گیاهانتان از خاکهای آماده موجود در بازار می توان استفاده کرد ولی بهتر است خودتان خاک مناسب را تهیه کنید به این دلیل که می توانید میزان خلل پذیری خاک را کنترل کنید ،اگر در دیش گاردن فقط از کاکتوسها استفاده می کنید به خاکی احتیاج دارید که منافذ زیادی داشته باشد و اگر تماما ساکیولنت استفاده می کنید خاک نسبتا چسبنده تر باشد و اگر هر دو خانواده را در کنار هم می گذارید خاکی مابین دو مورد قبل استفاده کنید.فقط به این نکته توجه کنید که در ته ظرفتان مقداری سنگریزه بریزید که خاک گلدانتان حالت باتلاقی پیدا نکند.

۴- دستکش و بیلچه در صورت نیاز

 

روش کار:

قبل از شروع کار در ذهن خود طرحی از محل قرار گیری گیاهان تجسم کنید و هر زمان که بهترین و زیباترین حالت را مد نظر قرار دادید دست به کار شوید. بهترین حالت قرار گیری کاکتوس ها به این صورت است که کاکتوسهای قد بلند را در پشت گیاهان کوتاهتر یا بسته به محل قرارگیری دیش گاردن در مرکز ظرف قرار دهید که مانع دیده شدن گیاهان کوچک نشوند.

ابتدا اگر ظرفتان قابل سوراخ کردن است تعدادی سوراخ با وسیله ای مناسب در انتهای آن ایجاد کنید به اندازه ای که فقط آب اضافه از آن خارج شود. در صورتی که دیش گاردن را در مکانی قرار می دهید که امکان قرار دادن زیر گلدانی در زیر آن وجود ندارد از سوراخ کردن ظرف خودداری کنید. در مرحله ی بعد مقداری سنگریزه به ارتفاع حداقل ۳ سانتی متر در ته ظرفتان ریخته سپس مقداری خاک مناسب را روی آن بریزید.

 

آموزش ساخت دیش گاردن

آموزش ساخت دیش گاردن

 

گیاهان را از درون گلدان خود با احتیاط خارج کرده و در محلهایی که در نظر گرفته اید قرار داده و با ریختن خاک اطراف آنها را پر کنید.

 

آموزش ساخت دیش گاردن

 

هنگامی که تمام گیاهان در محل مورد نظرتان کاشته شدند خاک گلدان را صاف و یکدست کرده و مقداری سنگریزه معمولی و یا رنگی بر روی سطح خاک گلدانتان بریزید. از تکه سنگ های بزرگ هم می توان برای زیباتر شدن و طبیعی تر جلوه دادن گلدانتان استفاده کنید.

 

آموزش ساخت دیش گاردن

 

آموزش ساخت دیش گاردن

 

کار تمام است و دیش گاردن شما آماده است….به همین راحتی….

 

نکات مهم :

حتما گیاهانی را انتخاب کنید که از نظر شرایط نوری و آبیاری نزدیک به هم باشند.

خاک مناسب گیاهان خود را استفاده کنید تا از پوسیدن ریشه ی گیاهان جلوگیری شود.

در ته ظرف مورد استفاده حتما لایه ای از سنگریزه بریزید.

سعی کنید حتی الامکان گیاهانی را انتخاب کنید که از نظر میزان رشد نیز به یکدیگر نزدیک باشند چون در آینده ممکن است باعث بد شکل شدن دیش گاردن شوند.

تا یک هفته به گیاهانی که کاشته اید آب ندهید تا ریشه ی آنها فرصت سازگاری با خاک جدید را پیدا کند. بعد از آن از مقدار کم شروع کرده و به تدریج به سطح آبیاری مورد نیاز برسانید. حتما توجه کنید که بیش از حد به کاکتوسها و ساکیولنت ها در دیش گاردن آب ندهید چون هم باعث از بین رفتن سریع گیاهانتان می شود و هم موجب پیدا شدن مگس های ریز و سمجی می شود که در خاک دیش گاردنتان لانه می کنند و به سرعت زیاد می شوند.

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.