میوه های خوراکی کاکتوس ها

تهیه و تنظیم: آقای معین ذهاب با نام کاربری admin

 

به نام خدا

 

همانطور که میدانید کاکتوس ها هم همانند گیاهان دیگر گل میدهند و پس از خشک شدن گل آن ها در قسمت انتهایی گل کیسه بذری رشد میکند که در بعضی گونه ها همانند درختان میوه مانند است . بعضی از این میوه ها در برخی از کاکتوس ها خوراکی میباشند و در بسیاری از کشور های دنیا در میوه فروشی ها بفروش میرسد . به تازگی در کشور عزیزمان نیز نوعی از این میوه در بازار بفروش میرسد  . اکثر میوه های کاکتوس قابل خوردن هستند ولی فقط بعضی از آن ها طعم مناسبی دارند .

در این قسمت به معرفی و بررسی میوه های خوراکی کاکتوس ها می پردازیم :

 

۱- Opuntia Ficus Indica

 

نام های دیگر این کاکتوس عبارتند از: Prickley pear , Indian fig , Tuna , Nopal

میوه های این کاکتوس پس از شکفته شدن گل های نسبتا بزرگ و معمولا زرد رنگ ظاهر میشوند و به اندازه یک انجیر بزرگ رشد میکنند . میوه ها در ابتدا به رنگ سبز هستند و وقتی آماده خوردن میشود به رنگ بنفش تغییر رنگ میدهند . ( البته در بعضی گونه های دیگر اپونتیا میوه ها به رنگ های دیگر هم هستند ) برروی میوه ها تیغ های بسیار ریزی وجود دارند که بسیار درد آور هستند  . قبل از تصمیم برای مصرف میوه باید حتما با چاقوی نوک تیزی همه تیغ ها را پاک کنید سپس بشویید که تیغی برروی آن نماند . سپس میتوانید آن را نوش جان بفرمایید . این کاکتوس به صورت طبیعی در مکزیک در همه جا قابل یافتن هستش و میوه آن در همه جای مکزیک فراوان است ، به همین دلیل در مکزیک به صورت های زیادی مصرف میشود . از آن مربا ساخته میشود ، در تهیه کیک از آن استفاده میشود ، نوشیدنی های مختلفی از آن تولید میکنند . در تحقیقی که از سایت های پزشکی مکزیک داشتم متوجه شدم که از این میوه در درمان دیابت نوع دوم ، کلسترول بالا ، چاقی ، اسهال ، از بین برنده اثرات الکل و هیپرتروفی خوش خیم پروستات  استفاده میشود . لازم به ذکر است که میوه این کاکتوس در بازار ایران هم بفروش میرسد و تولید ایران هم هستش که در حاجی آباد بندر عباس و بوشهر و استان خوزستان توسط جهاد کشاورزی به صورت مزرعه کاشته شده است . در ضمن پد های این کاکتوس نیز  خوراکی میباشد .

 

Prickly_pears_2

 

 

 ۲- Cereus peruvianus

 

نام های دیگر این کاکتوس : Peruvian Apple Cactus ، Cereus repandus، ، Giant Club Cactus ،  Hedge Cactus ، cadushi ، kayush 

به میوه این کاکتوس سیب پرو وین میگویند چون شبیه یک سیب بزرگ قرمز میباشد . این میوه بدون خار میباشد و طعم ترش وشیرینی دارد . این میوه در بازار اروپا جایگاه ویژه ای دارد . اسراییل و مکزیک از عمده تولید کنندگان این میوه میباشند . دانه های مشکی داخل این میوه نیز خوراکی میباشد ، همانند کیوی.

 

 

 

 ۳- Hylocereus undatus

 

نام های دیگر این کاکتوس و میوه آن عبارتند از : Pitahaya ،  Dragonfruit ، red pitaya 

میوه این کاکتوس که به علت شکلش میوه اژدها نامیده میشود ۵۰ تا ۶۰ روز پس از گلدهی قابل خوردن میشود و تا یک کیلوگرم وزن پیدا میکند. این میوه بدون خار بوده و طعم شیرینی دارد . پالپ داخل میوه که به رنگ های سفید و بنفش می باشد سرشار از فیبر ، آنتی اکسیدان و ویتامین C است . میوه اژدها در مکزیک و آسیای شرقی جایگاه ویژه ای دارد .

 

 

 

۴ – Mammillaria wrightii

 

میوه این کاکتوس که پس از گل های بزرگ بنفش آبی رنگ بوجود می آیند سایز بزرگی نسبت به جثه کاکتوس دارد و طعم بسیار خوبی دارند و مزه انگور فرنگی میدهند . (عکس ها و منبع از کاکتوس آرت)

 

 

این لیست در حال تکمیل شدن است ، لطفا گونه هایی که در این لیست حضور ندارند را به ما معرفی کنید .