آموزش پیوند برروی پرسکیا

تهیه و تنظیم: آقای ابوالفضل سنایی با نام کاربری AS58

 

 

بنام خدا

تا حالا راجع به پرسکیا و پیوند بذری  روی پرسکیا زیاد خوندیم و شنیدیم. تو همین سایت هم  زیاد در این خصوص صحبت شده و مطلب نگارش یافته. من سعی دارم تو این مقاله با زبان خیلی ساده این پیوند رو توضیح بدم امیدوارم  که مفید باشه. قبل از هرچیز باید گفت هدف از این پیوند تسریع در رشد جوانه های بذری است و قابلیت انجام بر رو همه نوع کاکتوس را دارد بعلت همین سرعت من اسمشو گذاشتم:

پیوند بمبی!!!!

 

اول از همه وسایل مورد نیاز:

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر ۱)

۱- تیغ (حتما از تیغ اصلاح استفاده شود تیغ بعلاوه ی اینکه نازک و تیز هست، کار را راحت میکنه. استفاده از چاقو و یا تیغ موکت بر هرچند تیز هم باشه توصیه نمیکنم چون بعلت کلفتی چاقو و کاتر، بذرها رو هنگام برش خراب میکنه، من اینو تجربه کردم )

۲- دستمال کاغذی

۳- پدالکلی برای ضدعفونی کردن (از الکل هم میشه استفاده کرد اما پد راحت تره )

۴- قلمه ریشه دار شده پرسکیا

۵- جوانه های بذری

۶- ظرف درب دار پلاستیک

۷- پنس

 

نکته:

قبل از هرچیز باید بگم برای این پیوند ابتدا ۲۴ ساعت قبل از پیوند به قلمه پرسکیا آب بدهید. بهتره جوانه هایی رو انتخاب کنید که مدت رویش و سبز شدن انها ۲ماه به بالا باشه  هرچه  سنشون بالاتر باشه مثلا ۴ماه یا ۶ماهه  بدلیل اینکه اوندها شکل خودشون رو نشون دادن کار راحت تره و درصد موفقیت هم بالاتره .البته از این حرفم برداشت نشه که میشه کاکتوس ۱۰ساله رو روی پرسکیا پیوند زد!!!! اما معمولا بذرهای زیر ۱ سال گزینه های خوبی هستن. سایز قلمه پرسکیا نیاز نیست خیلی بلند باشه معمولا اگه بعد از برش ۴ سانتیمتر هم ارتفاع داشت مناسبه.

 

نحوه ی پیوند:

ابتدا از خزانه بذرها چند جوانه انتخاب کنید و آنرا داخل ظرف آب بریزید. با اینکار میخواهیم اگه به بدنه بذر خاک چسبیده کاملا شسته بشه. کمی لیوان را تکان دهید تا کاملا تمیز شود. (تصویر شماره۲)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۲)

سپس بذرها را با پنس از آب بگیرید و روی دستمال کاغذی بگذارید تا خیسی آن رفع شود.(تصویر شماره۳)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۳)

حالا پرسکیا را انتخاب کنید. با پد الکلی تیغ را ضد عفونی کنید و چند لحظه صبر کنید تا اگه الکل روی تیغ بود خشک شود الکل معمولا زود خشک میشه. حالا پرسکیا رو برش بزنید(تصویر شماره۴)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۴)

اگه دقت کنید متوجه یه حلقه سفید دور ساقه پرسکیا خواهید شد. این آوند پرسکیاست که باید بذر رو روی آن قرار بدین (تصاویر شماره ۵و۶ )

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۵)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۶)

تعدادی از برگهای پرسکیا را جدا کنید آنها را بین دوتا انگشت بگیرید و بفشارید تا شیره ی آن خارج شود و آن شیره را روی پرسکیا بریزید تا چسبندگی پرسکیا و جوانه بیشتر شود و پیوند بهتر جوش بخوره.(تصویر شماره۷)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۷)

حالا بذر رو میان دو انگشت خودبگیرید و با تیغ ببرید (تصویر شماره ۸)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۸)

کار سختی نیست خیلی راحت برش میخوره. با دقت و سرعت بذر را بردارید و آوندش را نگاه کنید. دقت کنید که آوند بذر در این مرحله بصورت یه نقطه خیلی کوچک هست. حالا این نقطه کوچک را روی آوند پرسکیا قرار داده و کمی به آرامی بدون اینکه جابجا شود فشار دهید. اینکار باعث میشه هوای بین پیوند از بین بره.(تصویر شماره۹)

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۹)

الان به آرامی و در کمال دقت پیوند را در ظرف پلاستیکی که در تصویر ۱ دیدید بگذارید و درب آنرا ببندید و در یکجای کم نور و با رطوبت خیلی بالا برای ۱۰ روز نگهداری کنید. بعد از ۱۰ روز میتوانید ظرف رو به یه جای پرنورتر و با رطوبت بالا منتقل کنید…… تمام شد به همین راحتی!!! نتیجه کار را در تصویر شماره ۱۰ ببینید. حالا میتوانید یه استکان چای میل کنید !!!!

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا (تصویر۱۰)

 

نکته ها:

۱- سرعت و دقت لازمه ی انجام این پیونده، شما باید سریع کار را تمام کنید چون معطلی باعث میشه شیره بذر خشک بشه و موفقیت به حداقل برسه.

۲- حتما یادتان باشد که اول پرسکیا رو برش بزنید بعد بذر چون شیره بذر زودتر خشک میشه و ممکنه اگه اول بذر را برش بزنید تو این فاصله که پرسکیا رو برش میزنید شیره بذر خشک بشه.

۳- هواگیری در این پیوند مهمه. منظورم فشاری هست که در آخر پیوند باید به آرامی روی پیوندک وارد کرد.

۴- گاهی اوقات وقتی بذرها را از خزانه برمیدارید به نظر کمی چروکیده و بی حال میرسن که این بعلت کمبود آبه، میتوانید بذرها را ۲۴ ساعت در ظرف آب نگهداری کرد تا آب مورد نیاز رو جذب کنن. پس نگرانی ندارد.

۵- گاهی اوقات ممکنه ساقه پرسکیا به سختی برش بخوره که این عارضه بیشتر در قلمه هایی نمود داره که سن پرسکیا بالاست و حالت چوب پنبه ای گرفته این نمونه در نهایت پیوند رو پس میزنه بهتره قلمه های جوان را انتخاب کنید.

۶- حیات پرسکیا به ۲ عامل مهم وابسته است، رطوبت بالا و آب فراوان. پرسکیا هرگز از آبیاری زیاد خراب نمیشه مثل نشای برنج که غرقابی هست پرسکیا هم آب زیاد میخواد پس خست بخرج ندید و اجازه ندهید خاک پرسکیا خشک شود.

۷- سرعت رشد در این پیوند فوق تصور هست حتی گیاهان کم رشد هم بسرعت به سایز میرساند شاید سرعت ۱۰۰ برابره اگر این پیوند را امتحان کنید متوجه سرعت رشد خواهید شد.

۸- بعد از مدتی ممکنه برگهای پرسکیا ریخته شود و به خزان برود که این عادیست و جای نگرانی ندارد.

۹- بعد از پیوند تا یکماه اول سرعت رشد کم است اما بعد از ۱ ماه اگه پیوند موفق باشد رشد فوق تصور شروع میشود.

۱۰- از نشانه های پیوند موفق تغییر رنگ جوانه است که معمولا برنگ قرمز نمودار میشه.

۱۱- نکته خیلی مهم اینه بازم میگم : آوند پرسکیا کناره هاست شما باید پیوندک رو ببری کناره تا جوش بخوره من بعضا دیدم که جوانه رو وسط پرسکیا میارن که نهایتا پیوند جوش نمیخوره چون آوندها منطبق نیست.

پیشنهاد: همانطوریکه خزانه بذری دارید به نظرم بهتره همیشه خزانه پرسکیا هم داشته باشید. از قلمه هایی که با تیغ میبرید میتوانید اونا رو ریشه دار کنید تا یه قلمه جدید داشته باشین کار راحتیه فقط سرهای بریده شده را در خاک بکارید و آبیاری کنید سریع ریشه میزنه.

 

در پایان نمونه های پیوند پرسکیا که امسال انجام شده برای نمونه قرار دادم موفق باشید…

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا

آموزش پیوند برروی پرسکیا