با سلام خدمت شما

بنده با استفاده از مقالات این سایت پرمحتوا و جذاب برای کاکتوس دوستان اقدام به کاشت بذر (برای اولین بار ) نمودم و تصمیم گرفتم این تجربه رو با بقیه دوستان به اشتراک بذارم.(البته به روش خودم که با کمی تغییرات همراه است)

نکته اول اینکه بجای کارتن، بنده از یک جعبه ساده میوه استفاده کردم.چون فصل بهاره و دمای داخل خونه ۲۵ درجه است و شب هم افت آنچنانی دما نداریم پس فاکتور دما کاملا مناسبه .

 

ایده پلاستیک های زیپ دار که در مقالات دوستان در همین سایت مطالعه کردم بسیار خلاقانه و مفید بود و نیاز بذر ها به رطوبت را کاملا مرتفع میکنه.پس اینهم از فاکتور رطوبت!

برسیم به مبحث نور!

تجربیات من در زمینه استفاده از نور مصنوعی به خاطر شرایط زندگی اجاره نشینی که هرسال مجبور به جابجایی هستیم من رو به این نتیجه رسونده که به جای لامپ های کم مصرف فلئورسنت از ترکیب ال ای دی های نوری در سه رنک آفتابی ،آبی و قرمز استفاده کنم.البته همه جا هم ال ای دی ها جواب نمی دن :اگر تعداد گلدان ها زیاد باشد با توجه به اینکه  شدت نوری این لامپ ها هم کمتر از فلئورسنت هاست،استفاده ازشون زحمت و خرج بیشتری رو به همراه داره.

یک نکته مهم :

لامپ های کم مصرف گیاه رو برای رشد تحریک میکنه اما چون همه نیاز های نوری گیاه رو تامین نمی کنه منجر به رشد علفی در گیاه میشه(چرا که غالبا همه از یک لامپ مهتابی با نور سفید استفاده میکنند) پس واجبه عزیزانی که قصد استفاده از لامپ های کم مصرف رو دارند حتما از ترکیب نوری آفتابی و مهتابی (یا همون زرد و سفید!) این لامپ ها استفاده کنند ،با در نظر گرفتن  توان یا همون “وات” لامپ ها.ترجیحا هم از لامپ های لوله ای (همون مهتابی های سابق که تو خونه همه بود!) استفاده کنند چرا که به دلیل ساختار استوانه شون شدت نوری یکنواختی توزیع می کنند.

بهرجهت بنده از سه شاخه ال ای دی آفتابی،آبی و قرمز استفاده کردم که تصویرشو ملاحظه می فرمایید.

 

شاخه ها یک متری هستند که بر حسب نیاز من نصفشون کردم و روی یک تخته کنارهم چسبوندم.هر شاخه حدود یک امپر یا بیشتر جریان میکشه و ولتاژ شون هم ۱۲ ولت هست پس برای سه شاخه با هم به یک منبع تغذیه dc 12 ,ولت و حداقل چهار آمپر نیاز هست که میتونید از باراز تهیه کنید یا اگه اطلاعات الکترونیکی دارید خودتون بسازید.من هم چون ترانس اضافی داشتم خودم یدونه ساختم.

خوب تا اینجا سه فاکتور اساسی دما،رطوبت و نور رو فراهم کردیم.حالا برسیم به کشت بذر ها:

من از گلدون هایی با سایز هشت و ده استفاده کردم.و ته اون هارو برای زهکشی بهتر کاملا با کاتر سوراخ کردم

 

برای ته گلدون ها  سنگریزهاییتا قطر نیم سانت استفاده می کنیم

 

من از خاک آماده کاکتوس که از تعویض بهاره گلدان هام مونده بود استفاده کردم و زحمت ساخت ترکیب مخصوص خاک رو به خودم ندادم!البته این خاک کامله و من ازش راضیم!

 

 

برای روی گلدان ها هم از سنگریزه های یکدست یک تا سه میلیمتر استفاده کردم

 

 

لازم به ذکره که من هر دو نوع سنگ هارو در ماکروفر به مدت شش دقیقه استریل کردم.

برسیم به قارچ کش بنومیل: طریقه مصرفش یک در هزاره .یعنی به ازای هر لیتر آب ، یک گرم از بنومیل(یک قاشق چای خوری میشه سه گرم).

ظرفی رو که در اون محلول رو درست کردم یک پلاستیک زباله بود که در یک جعبه میوه جایگذاری شده

 

 

شش لیتر آب مورد نیاز بود و به تبع شش گرم بنومیل.برای احتیاط بیشتر مخصوصا اگه گلدان ها قبلا استفاده شدن اون هارو پنج دقیقه در محلول بخیسانید.

در مرحله بعد گلدان هارو بردارید و به ترتیب کشت خاک و سنگریزه هارو در اون ها بریزید

 

 

و دوباره اون هارو در محلول بذارید تا محلول از پایین جذب خاک بشه بطوری که تا سطح خاک برسه و کاملا خیس بشه.حالا نوبت به خود بذر ها میرسه اون هارو با احتیاط روی خاک بریزید و در پلاستیک ها بذارید و مطمئن شوید که درشون گیپ شده و هوا خارج نمیشه.

 

 

 

 

این هم از کاشت بذر های من. انشاا… که همشون سبز بشن. انشاا… در همه مراحل رشد ازشون عکس قرار میدم .