روزنگار نگهداری از کاکتوس و ساکیولنت:

 

تهیه و تنظیم آقای حسن شکری با نام کاربری : @atashesokhteh

 

این تقویم بر اساس تجربه شخصی کلکسیون داران ایرانی و مطابقت با مقالات علمی تهیه شده است . دقت بفرمایید که این رویه کلی است و امکان دارد بعضی از کاکتوس ها مقداری تغییر رفتاری نسبت به این تقویم داشته باشند . امیدوارم با رعایت نکات زیر در ماه های سال گیاهان شما هر روز شاداب تر و قوی تر شوند .

نکته مهم : دقت بفرمایید که این مطالب بر اساس دما و شدت نور در شهر های با آب و هوای معتدل نوشته شده و در شهر های گرمسیری و سردسیری کمی این زمان تغییر میکند . مثلا در شهر های سردسیر بهتر است تعویض گلدان در نیمه دوم اسفند انجام نشود و این کار به نیمه دوم فروردین موکول شود .

فروردین:

خروج از دوره ی استراحت و آغاز رشد و نمو، نهایی کردن و اتمام مرحله تعویض گلدانها، شروع بذر کاری کاکتوس ها.شروع جذب و ذخیره سازی آب و املاح از خاک به منظور سنتز و رشد و نمو.

اردیبهشت:

گرفتن قلمه برای رشد بهتر کاکتوس‌های انبوه و ﭘر ﭘشت، تهویه کامل اطراف گیاه و درون گلدان ها، بالا بردن میزان دریافت نور به منظور عادت کردن گیاه با شرایط پر نوری، کاشت بذر برخی ارقام.

خرداد:

ایجاد تهویه هوای تقریبا کامل(جابجایی کاکتوسها به محیط باز)، آغاز کود دهی. شروع کار پیوند زدن.

تیر:

بهترین زمان کوددهی، جدا کردن بخش های ﭘژمرده و خشک شده.

مرداد:

کاربرد سایه بان جهت جلوگیری از سوختن با نور مستقیم آفتاب (اما نور فراوان به آنها برسد)، جمع آوری بذرهای رسیده و کاشت آنها، جدا کردن ﭘاجوش ها و گرفتن قلمه جهت ازدیاد، استفاده از کنه کش برای مقابله با حمله احتمالی کنه قرمز به دلیل خشکی و گرمی هوا. با توجه به افزایش دما در برخی از نقاط کشور به ۴۰ درجه سانتی گراد، و همچنین با توجه به این مسئله که عموما فتوسنتز در این نقطه دمایی متوقف می گردد (اصطلاحا خواب تابستانی) در صورت مشاهده توقف رشد،دوره های آبیاری افزایش دهید و از میزان آبیاری بکاهید.

شهریور:

ایجاد جریان هوای مناسب، انتقال بذرهای رشد کرده که قبلا کاشته شده اند  به بستر کاشت، سمپاشی برای جلوگیری از حمله آفات، آماده سازی گیاه در شرایط سخت و نامساعد برای مقاوم شدن برای فصل استراحت، کم کردن آبیاری و درجه حرارت، انتقال کاکتوس های ضعیف تر به درون گلخانه.

مهر:

ایجاد آفتاب مستقیم، کاهش آبیاری، بر قرار کردن جریان هوای مناسب در روز و شب. قطع کودهی.

آبان:

آغاز پروسه خواب زمستانی، کاهش آبیاری، کم کردن کار تغذیه گیاه، نور کافی و خشک بودن محیط الزامی است.

آذر:

ورود به دوره استراحت و کاهش قابل ملاحظه رشد رویشی فیزیولوژیکی، آبیاری بسیار کم میشود (هر سه هفته کمی آبیاری گردد)، نور کافی جهت جلوگیری از ضعیف شدن جوانه هایی که در این دوره تشکیل می شوند.

دی:

باز و بسته کردن ﭘﻨﺠﺮه در ساعات میانی روز و ایجاد هوای تازه و سالم، آبیاری نیز همانند آذر ماه صورت می گیرد.

بهمن:

حفظ دما، تهویه مناسب و آبیاری متناسب و خیلی کم

اسفند:

تا نیمه ابتدایی این ماه از آبیاری زیاد پرهیز گردد اما در نیمه پایانی اسفند به دلیل بلند تر شدن مدت روز به نسبت ماه های دیگر زمستان و همچنین افزایش تدریجی دما در این ماه کاکتوسها به مرور آماده خروج از دوران استراحت می گردند، بدین جهت توصیه می شود دوره آبیاری را به مرور کاهش داده و همچنین تعویض گلدان کاکتوسها را در نیمه های پایانی اسفند ماه و اوایل فروردین ماه آغاز نمایید

نکته: زمان استراحت و به تناسب آن زمان و میزان آبیاری در ساکیولنت‌ها با کاکتوس‌ها متفاوت می باشد.

تذکر: حمله آفات عموما در ماه های گرم سال و حملات قارچی و باکتریایی در فصول سرد سال رخ می‌دهند.

 

نمودار آبیاری و همچنین مدت فعال بودن کاکتوس‌ها و ساکیولنت‌ها در طول سال:

در این نمودار مشاهده می کنید که کاکتوسها در ماه های تیر و خرداد دارای بیشترین میزان آب و آبیاری هستند و همچنین ساکیولنتها در بازه زمانی خرداد تا اوایل شهریور که دما هوا به بیشترین حد خود می رسد به خواب تابستانه فرو رفته که در این مدت باید از میزان آبیاری آنها کاسته شود.

 

form