هودیا گوردونی و درمان چاقی ؟؟؟

تهیه و تنظیم : آقای معین ذهاب ناظوری با نام کاربری admin

به نام خدا

حتما شنیده اید که پودر کاکتوس برای لاغری استفاده میشود.  اما آیا می دانید کدام کاکتوس؟ آیا واقعا اثری دارد؟ آیا می توان اعتماد کرد؟ آیا ضرر یا عوارض جانبی ندارد؟

اگر این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید پاسخ تمامی این سوالات را می یابید.

هودیا گوردونی یا Hoodia gordonii یک ساکولنت بدون برگ  با خواص دارویی می باشد که در آفریقای جنوبی رشد می کند و گل های آن بوی گوشت فاسد می دهند و معمولا توسط مگس ها گرده افشانی می شود.

مردم بومی به این ساکولنت llhoba می گویند.

این گیاه اولین بار توسط رابرت جاکوب گوردون (Robert Jacob Gordon) در سال ۱۷۷۹ کشف و نقاشی شد. این گیاه در ابتدا در خانواده stapelia نامگذاری شده بود و سپس در خانواده هودیا قرار گرفت و به افتخار گوردون به نام هودیا گوردونی نامیده شد .

 

 

خواص دارویی

استفاده از هودیا از زمان های بسیار دور بین بومیان آفریقای جنوبی رایج بوده است. آن ها برای درمان سوء هاضمه و عفونت های کوچک از آن استفاده می کردند. در سفر ها و شکارهای طولانی که در صحرای کالاهاری انجام میشده است از این گیاه برای سرکوب کردن اشتها استفاده میشده است.

در سال ۱۹۷۷ شورای پژوهش های علمی و صنعتی آفریقای جنوبی به بررسی مواد داخل این ساکولنت پرداخت و ماده ای به نام p57 را از آن استخراج کرد که تاثیر از بین برنده اشتها دارد و در سال ۱۹۹۶ موفق به ثبت جهانی این ماده به نام p57 شد. سپس این شورا از شرکت فیتوفارم انگلستان مجوز گرفت و با همکاری کمپانی دارویی فیزر اقدام به جداسازی عناصر و ترکیب آنها با هم برای ساخت یک کنترل کننده اشتها نمودند. طبق تحقیقات بسیاری که انجام شد و به دلیل دشواری جداسازی عناصر آن و تاثیراتی که برروی کبد به جای میگزارد توسط بسیاری از موسسات دارویی خوردن آن توسط توسط انسان منع شد. هیچ شواهد علمی ثبت شده ای وجود ندارد که بتوان به آن استناد کرد که این گیاه خاصیت لاغری و یا کم کردن اشتها بدون عوارض دارد.

کمیسیون تجارت فدرال توصیه بر عدم استفاده از این چنین محصولاتی میکند که تبلیغات اغراق آمیزی در مورد آن ها می شود. تمامی مراجع دارویی بر این مسئله تفاهم نظر دارند که مصرف هودیا برای انسان امن نیست و نمی تواند بدون خطر باشد. به این دلیل که ماده داخلی هودیا p57 تاثیراتی برروی کبد می گزارد که این می تواند تداخل دارویی جدی بوجود آورد. در بسیاری از تبلیغات میبینیم که گفته می شود چون بومیان آفریقا هزاران سال از آن استفاده می کردند پس مصرف آن مشکلی ندارد ، در جواب باید بگوییم که در آن زمان هم داروهایی که ما برای امراض مختلف به صورت روزانه و ماهیانه استفاده میکنیم وجود نداشته است.

متاسفانه با تبلیغات گسترده شرکت های سودجو پودرهایی به بازار سراسر دنیا وارد شده است که خیلی از آن ها حتی ذره ای p57 در آن ها وجود ندارد و به نام داروی لاغری کاکتوس به فروش میرسد که مصرف آن ها نه تنها مفید نیست بلکه ضررهای زیادی نیز دارد.

هودیا گوردونی چون در معرض خطر نابودی و انقراض قرار گرفته صادرات آن از آفریقای جنوبی به سایر نقاط ممنوع شده است. حتی واردات و صادرات این ساکولنت در آمریکا نیز ممنوع است و باید از مراجع قانونی مجوز های لازم کسب شود.

هودیا به صورت قرص و پودر و کپسول در بازار بفروش می رسد که ما مصرف آن ها را به هیچ عنوان توصیه نمیکنیم .

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در این لینک مصرف آن را منع کرده است:

سازمان غذا و داروی آمریکا