هرس کردن ، قلمه زدن و ساخت بونسای پورتولاکاریا افرا

 

url

ساخت بنسای

 

به نام خدا

در ابتدا باید ببینیم که هدف ما برای هرس کردن ، زیبایی افرا و ساختن بونسای زیبا می باشد یا فقط قصد تکثیر آن را داریم .

اگر قصد تکثیر داشته باشیم از هر شاخه گیاه مادر می توان چندین گیاه جدید تولید کرد . اما اگر قصد زیبا سازی داریم باید در قطع کردن شاخه های گیاه مادر دقت زیادی کنیم که زیبایی آن حفظ شود. هیچ گاه گیاهان کوچک را هرس نکنید ، اجازه دهید گیاه شما به اندازه مناسبی برسد که بتوانید به آن شکل دهید .

در این آموزش سعی می کنیم گیاه را طوری هرس کنیم که هم زیبایی گیاه به صورت بونسای حفظ شود و هم از قسمت های جدا شده هنگام هرس گیاهان جدید و زیبایی بدست آوریم.

وسایل مورد نیاز برای هرس کردن:

tools

ساخت بنسای

همانطور که در تصویر بالا مشخص است برای هرس کردن وسیله خاصی مورد نیاز نیست  و از ابتدایی ترین وسایل آشپزخانه که چاقوی تیز می باشد می توان استفاده کرد .

اگر می خواهید در کارتان دقت بیشتری داشته باشید از یک موچین یا پنس و یک قیچی کوچک تیز هم می توانید استفاده کنید.

شروع کار:

ابتدا گیاه خود را بررسی کنید و تصمیم گیری کنید که دوست دارید گیاه در انتهای کار به چه شکلی بماند، این کاملا سلیقه ای است . بعضی گیاه پاکوتاه دوست دارند بعضی هم بلند .

در اینجا ما قصد داریم این گیاه را برای چهارمین بار هرس کنیم.

در هرس های قبلی سعی کردیم که گیاه به یک سمت رشد کند و حالت خوابیده پیدا کند این گیاه حدود  ۶ سال سن دارد و چهارمین نوبت هرس آن می باشد . بهترین زمان هرس نیز از اواخر اسفند تا اواخر خرداد می باشد .

first

ساخت بنسای

وقی که شکل نهایی گیاه را تجسم کردیم، بررسی می کنیم که کدام شاخه ها باید حذف شود. اگر بعدا قصد کاشتن شاخه های بریده شده را دارید دقت داشته باشید که قسمت های بریده شده کمتراز ۳ سانتیمتر نباشد ، اگر کوتاه تر باشد نمیتوان آن را کاشت .

cutting1

ساخت بنسای

cutting 2

ساخت بنسای

cut3

ساخت بنسای

حال شروع به بریدن شاخه ها از محل هایی که مشخص کرده ایم می کنیم.

cut

ساخت بنسای

سعی کنید از بالای قسمت هایی جدا کنید که جوانه جانبی زده باشد، با این کار گیاه شما پرتر می شود و حالت درختی پربرگ به خود می گیرد .

branchoffsets

ساخت بنسای

branchcut2

ساخت بنسای

branchcut

ساخت بنسای

نکته: وقتی که شما با هرس کردن اجازه ندهید شاخه های گیاه رشد طولی داشته باشد، گیاه سعی می کند ساقه اصلی را تقویت کند و قطر ساقه زیاد می شود و پس از چند سال هرس مداوم حالت بونسای به خود می گیرد.

last

ساخت بنسای

هم اکنون افرای هرس شده خود را به مدت ۲۴ ساعت در نور ملایم و غیر مستقیم قرار دهید و بعد به محیط قبلی خود بازگردانید و طبق عادت قبلی آبیاری خود را ادامه دهید. اگر قصد تعویض گلدان افرای خود را دارید به هیچ عنوان پس از تعویض گلدان فورا آبیاری نکنید و پس از ۵ روز آبیاری را شروع کنید . امکان دارد پس از تعویض گلدان تعدادی از برگ ها بریزد ، اصلا نگران نباشید برگ ها خیلی زود دوباره رشد می کنند.

اگر میخواهید ریشه های افرای شما مثل شکل زیر از خاک بیرون آمده باشد در هر بار تعویض گلدان یک تا ۲ سانتی متر گیاه را در گلدان جدید بالاتر از سطح خاک قرار دهید تا به میزان مورد نظر برسد.

bonsai_portulacaria_18cm_rekt_blue_container

ساخت بنسای

برای تغذیه ی افرا هم می توانید از کود های ۲۰-۲۰-۲۰ گل های آپارتمانی به میزان نصف مقدار مشخص شده بر روی بسته و در فصل بهار و تابستان استفاده کنید.

نکته ی خوبی هم از استاد بزرگوارم آقای صرامی یاد گرفتم که لازم میدانم اینجا ذکر کنم . اگر می خواهید ساقه ای از افرا به سمتی که شما می خواهید رشد کند (مثلا مستقیم به سمت بالا رشد کند ) فقط کافیست برای مدتی کنار آن یک چوب ببندیم ، شاخه افرا کاملا حالت صاف و جهت چوب را به خود میگیرد . من اینکار را با شاخه های کوچک و برای حجیم کردن یک قسمت گیاه انجام دادم .

کاشتن قلمه های بدست آمده:

حالا نوبت کاشت و تکثیر قسمت های جدا شده است . همه قلمه ها را یکجا چیده و به بررسی آنها بپردازید آنهایی که تا ۱۰سانتیمتر درازا دارند را جداگانه می توان کاشت اما قسمت های بزرگتر را باید به قسمت های کوچک تر تقسیم کرد .

chid

ساخت بنسای

پس از آماده کردن قلمه ها، برگهای قلمه های کوچک را تا ۲ سانتی متر و قلمه های بزرگتر را تا ۳ سانتی متر از پایین شاخه قطع می کنیم و قلمه ها را در محلی بدون رطوبت و در سایه قرار می دهیم که محل زخم ها پینه ببندد ، معمولا ۲۴ ساعت بیشتر طول نمیکشد .

chid2

ساخت بنسای

پس از انتخاب گلدان مناسب و ریختن خاک درون آن، قلمه ها را تا اولین برگ از پایین در خاک فرو می بریم و قلمه ها را ثابت می کنیم. سپس گلدان ها را در محلی با نور مناسب (دور از تابش مستقیم آفتاب) قرار داده و پس از ۵ روز آبیاری را شروع می کنیم. در طی این ۵ روز سطح خاک را با اسپری کردن آب مقداری مرطوب نگه دارید تا گیاه به ریشه زدن ترغیب شود. (دقت کنید که فقط سطح خاک اندکی مرطوب شود.)

پس از طی شدن این مدت و اطمینان از ریشه زدن گیاه آبیاری را از مقدار کم شروع کنید و پس از خشک شدن خاک دوباره آب دهید. هرگز در آبیاری این گیاه زیاده روی نکنید. برای تهیه خاک مناسب هم به آموزش های موجود در سایت مراجعه کنید. قسمت های بلند تر و بزرگتر شانس ریشه زایی بیشتری دارند  مخصوصا آنهایی که ساقه قهوه ای دارند . قلمه هایی که به علت کم نوری حالت کشیده دارند و برگ های پهن دارند شانس کمتری برای ریشه زایی دارند

روش دیگر اینست که اول قلمه ها را در آب قرار داده تا ریشه بزنند و سپس آن ها را بکارید.

پس از هرس کردن متوجه میشوید که یک پورتولاکاریا افرای زیبا و جنگلی از افراهای تازه کاشته شده دارید، به شما تبریک می گوییم.

jungle

موفق باشید.

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.