تهیه و تنظیم: معین ذهاب با نام کاربری admin

 

به نام خدا 

بار ها شده که تصمیم گرفیم سر و سامانی به وضعیت کاکتوس کریسمس (Schlumbergera truncata) خودمان بدهیم ولی نمیدونیم چجوری میشه اونو تکثیر کرد و از ترس از بین رفتن قلمه ها از این کار پشیمان می شویم . در اینجا ما به شما بهترین و بی خطر ترین روش قلمه زدن این کاکتوس زیبا را آموزش می دهیم .

در ابتدا توضیحاتی در مورد کاکتوس کریسمس بدهم که در طی آموزش بسیاری از سوالات شما پاسخ داده شده باشد .

کاکتوس شلومبرگرا ترونکاتا بومی جنگل های برزیل و ریو دو ژانیرو می باشد و در محیطی کاملا مرطوب رشد میکند و می روید . این کاکتوس برروی ساقه های درختان بزرگ می روید و ریشه اش را در بین خزه ها و پوست درختان محکم میکند و از آب باران و رطوبت جنگل و شبنم هایی که از بالای درختان میچکد تغذیه میکند . نور مورد نیاز این گیاه از بین برگ های زیاد درختان تامین میشه که نور بسیار فیلتر شده و سبکی میباشد . پس در نظر داشته باشیم این کاکتوس به هیچ عنوان تحمل کم آبی و نور زیاد را ندارد .

1

شروع کار 

کاکتوس خود را بررسی میکنیم و تصمیم میگیریم در چه حد قصد داریم آن را هرس کنیم و قلمه بزنیم . دقت داشته باشید قلمه ما برای جدا کردن از گیاه مادر حتما باید ۳ پد و بیشتر داشته باشد . اگر یک یا دو پد را قلمه بزنیم درصد ریشه زایی آن کم می شود .

3

2

پد ها را به راحتی می توانیم با چرخش از گیاه مادر جدا کنیم . بسیار دقت کنید در هنگام جدا سازی پد زیری که روی گیاه مادر می ماند صدمه نبیند که بتواند دوباره پد های جدید و زیبا روی آن رشد کند .

4

حال که پد ها را جدا کردیم گیاه مادر را به محل نگهداری قبلی باز میگردانیم و پس از ۲۴ ساعت آبیاری میکنیم . قلمه های جدا شده را هم در جایی با نور کم و دمای حداکثر ۲۰ درجه به مدت ۲۴ ساعت نگه می داریم که جای زخم پینه ببندد . بار ها بدون پینه بستن من قلمه زدم و مشکلی واسه این کاکتوس پیش نیامده . ولی کار از محکم کاری عیب نمیکنه .

5

به اندازه تعداد قلمه ها گلدان با خاک مناسب آماده کنید . سایز گلدان مناسب قلمه ها باشد و حتما کف گلدان مقداری سنگ ریزه بریزید که آب براحتی از کف به گلدان نفوذ کند . در مورد خاک مناسب هم عرض کنم که خاک استفاده شده برای این کاکتوس باید رطوبت بیشتری در خود نگه دارد و توصیه میکنم حتما از کوکوپیت یا پیت ماس در خاک این کاکتوس استفاده بفرمایید .

6

بعد از پینه زدن محل زخم قلمه ها را همانطور که در عکس میبینید داخل خاک فرو میکنیم . حتما باید یک پد از کاکتوس به داخل خاک فرو رود . اینجوری ریشه های بیشتری تولید می شوند و گیاه در خاک محکم تر میشود . پس از اینکار گلدان ها را داخل ظرف آب میگذاریم و تا ۲ هفته به همین صورت آب داخل ظرف باشد که ریشه ها در حداکثر رطوبت خوب رشد کنند .محل نگهداری در این مدت نباید زیاد گرم یا سرد شود و حتما از نور زیاد و مستقیم خورشید بپرهیزید . پس از ۲ هفته که مطمئن شدید ریشه ها رشد کردند گلدان ها را از آب خارج کرده و تا یک هفته هر روز آبیاری کنید و در هفته دوم یک روز در میان و در هفته سوم آبیاری را همانند گیاه مادری انجام دهید .

گیاهان جدید شما همراه با کریسمس سال آینده همراه با مادر خود به گل مینشینند .

موفق باشید.