تاریخچه ی پیدایش تراریوم

تهیه و تنظیم: امین ذهاب ناظوری با نام کاربری samurai

 

به نام خدا

 

پیدایش تراریوم به اوایل قرن نوزدهم میلادی باز می گردد، زمانی که مردم علاقه ی بسیاری به طبیعت داشته و به دنبال راهی بودند تا فضای طبیعی خارج از خانه را به داخل منزل بیاورند.

 

Dr. Nathaniel Bagshaw Ward

Dr. Nathaniel Bagshaw Ward

 

در سال ۱۸۲۷ دکتر ناتانیل بگشاو وارد (Nathaniel Bagshaw Ward) که یک پزشک اهل لندن و در عین حال یک گیاه شناس آماتور بود در حین بررسی بطری هایی که برای نگه داری و مطالعه بر روی حشرات استفاده می کرد متوجه شد رطوبتی که در درون بطریها وجود دارد به واسطه ی تابش خورشید بخار شده و بر روی دیواره ی بطری جمع شده و دوباره به پایین سرازیر می شود  همچنین او مشاهده کرد که در درون یکی از بطریها نهال کوچک سرخسی در حال رشد کردن است در حالی که سرخس های درون باغ خود به خاطر آلودگی هوا که توسط کارخانه های اطراف ایجاد شده بود در حال از بین رفتن هستند. بعد از مدت کوتاهی او دریافت که می تواند سرخس ها را در درون محفظه های شیشه ای از آلودگی هوا محافظت کند و در سال ۱۸۴۲ تمامی اطلاعات خود در مورد تراریوم را در کتابی به نام On the Growth of Plants in Closely Glazed Cases منتشر کرد و در اختیار عموم قرار داد. نسخه ی دوم این کتاب نیز در سال ۱۸۵۲ منتشر شد.

 

On the Growth of Plants in Closely Glazed Cases

On the Growth of Plants in Closely Glazed Cases

 

به واسطه ی مطالعه ی کتاب دکتر وارد، خیلی سریع محفظه های شیشه ای که به نام محفظه های وارد (Wardian Cases) مشهور شده بودند در سرتاسر انگلستان محبوب شده و مردم به پرورش انواع گیاهان گرم سیری در هوای سرد و آلوده ی انگلستان روی آوردند. بعد ها نام تراریوم بر روی این محفظه ها گذاشته شد.

نمونه هایی از محفظه های وارد (تراریوم) را در زیر مشاهده می کنید.

 

 

لطفا برای تقدیر ، تشکر و ابراز نظر مثبت یا منفی فقط از کلیدهای Like/Dislike استفاده کنید.  کامنت های اضافی، برای جلوگیری از بی نظمی حذف خواهند شد.