تهیه و ترجمه : آقای عباس صرامی

نام کاربری : yavar

 

 

علیرغم تنوع و تطبیق پذیری و موارد فراوان مصرف از گیاه اپونتیا که قبلا شناخته شده است این گیاه پتانسیل بالایی برای تولید انرژی های مفید و بدون ضرر به طبیعت دارد که متاسفانه نادیده گرفته شده است و هیچکس تاکنون فکری در مورد احتمال استفاده و کاربرد بافتهای اپونتیا بعنوان منبعی از انرژیهای تجدیدپذیر نکرده است.

مطالعاتیکه از سال ۱۹۸۰ در پلی تکنیک مادرید انجام  و انعکاس یافت مجددا در این اواخر دنبال گرفته شده است . در این مطالعات نشان داده شد که چنانچه کاکتوس

opuntia ficus indica بشکل گسترده ایی کشت و رشد یابد میتواند فراهم آورنده تولید معین از انرژی درشکل بیومتان ، بیواتان و بیودیزل باشد .

اپونتیا بطور گسترده در نواحی مرکزی امریکا و کشورهای مدیترانه به عنوان گیاهی مقاوم شناخته شده که با مختصات آب و هوایی گوناگون آداپته میگردد. بطور رسمی از این گیاه ۳۰۰ گونه شناسایی شده است که فقط ۱۷۰ نمونه آنها در مکزیکوسیتی قرار دارد اما مساله ایی بنام هیبریداسیون باعث میشود عملا شمار گونه ها نامعین باقی بماند .

 

 

اپونتیا قابلیت تولید ۱۵۰ تن biomass را در یک هکتار دارد که در واقع همان اندام هوایی اپونتیا میباشد. که ارزشی بالا و دارایی هنگفتی است !

در تولید سوخت سبز که از بافت اپونتیا حاصل میشود تخمین زده میشود که سالیانه در حدود ۳۰۰۰ لیتر الکل اتانول ، ۱۸ لیتربیودیزل و ۲۲۰۰  مترمکعب بیومتان در یک هکتار حاصل گردد. لازم به ذکر میباشد ارقام فوق در این صورت محاسبه شده که مزارع اپونتیا بدون مصرف آب و هزینه آبیاری و فقط توسط باران اداره گردد.

یکی از کشورهایی که بشکل گسترده ایی به کشت و تولید مزارع اپونتیا مبادرت دارد کشور ایتالیا میباشد. در سیسیل ایتالیا مقادیر عطیمی از اپونتیا کشت و استحصال میگردد که حتی برای مصارف روزمره خوراکی مردم چه بصورت مستقیم و چه کنسرو شده ارائه و صادر میگردد .

محاسبه شده است که چنانچه سرزمینهای لم یزرع سیسیل که بالغ بر پانصد هزار هکتار میباشد زیر کشت این کاکتوس برود ایتالیا قادر به تولید مقادیر متنابهی از انرژی خواهد بود که ۱۵۰۰۰۰۰متر مکعب اتانول و ۱۱۰۰۰۰۰ متر مکعب متانول میباشد .

اما این مقادیر تا چه اندازه بزرگ وقابل تامل میباشند؟

مطابق اطلاعات وزارت اقتصاد ایتالیا درسال ۲۰۱۰ میزان مصرف گاز سوختی جهت مصارف خانگی و شهری معادل ۷۲۳ میلیون متر مکعب بوده است . بنابراین تولید گاز توسط اپونتیا نه تنها مصرف شهری را پوشش میدهد بلکه مقادیر مازادی نیز درپی خواهد داشت

امروزه واحد های تولید بیوگاز از اپونتیا در کشورهای شیلی و آمریکا وجود دارد و طرح مطالعاتی نصب و راه اندازی یک واحد در برزیل در حال اجراست . درحالیکه بنظر میرسد این استعداد و پتانسیل در ایتالیا نادیده گرفته شده است!!

 

کشور ما نیز با وسعت بسیار زیاد و منابعی که دارد میتواند اپونتیا را جایگزین سوخت فسیلی نماید .