پاسخهای مسابقات ماهانه ی پرسش و پاسخ  ویکی کاکتوس

 

با سلام

پاسخ صحیح سوالات ماهیانه ی مطرح شده در سایت ویکی کاکتوس برای اطلاح دوستان در این پست قرار داده می شود… از همه ی دوستانی که در مسابقات شرکت کرده و همکاری می نمایند تشکر می کنیم…

 

پاسخ سوالات دوره ی اول، شهریور ماه ۱۳۹۳

* سوال سطح معمولی: چرا همواره پیشنهاد می شود پس از تعویض گلدان تا چند روز به کاکتوس و یا ساکولنت آب داده نشود؟

 

تاخیر انداختن آبیاری به مدت ۵ تا ۱۰ روز پس از تعویض گلدان معمولا به دلایل زیر پیشنهاد می شود:

۱- احیای دوباره ی تارهای کشنده ی ریشه که در موقع تعویض گلدان آسیب دیده اند.

۲- پینه بستن ریشه های شکسته و زخمی شده در حین تعویض گلدان برای جلوگیری از نفوذ قارچ ها و عوامل بیماری زا

۳- تحریک گیاه به بازیابی سریع ریشه ها و تولید ریشه های جدید

۴- آشنا شدن گیاه با خاک جدید و ترکیبات آن

۵- جلوگیری از توقف رشد گیاه در نتیجه ی شوک وارده از تعویض گلدان که اصطلاحا بیماری خواب نامیده می شود.

 

* سوال سطح حرفه ای: استفاده از ورمی کمپوست بدون در نظر گرفتن فوایدش برای کاکتوس ، مضراتی نیز دارد. مضرات استفاده از ورمی کمپوست برای کاکتوس چیست؟

 

۱- جذب و نگهداری طولانی مدت رطوبت در خاک که در مورد کاکتوس و ساکولنت از معایب این کود به شمار می آید.

۲- احتمال وجود آلودگی و قارچ به دلیل نحوه ی به عمل آوری این کود (البته نسبت به کودهای شیمیایی)

۳- دارا بودن درصد بالاتری از نیتروژن نسبت به کودهای شیمیایی مخصوص کاکتوس و ساکولنت

۴- افزایش PH خاک در صورت استفاده ی زیاد و طولانی مدت که برای کاکتوسها که تمایل به اسیدی بودن خاک دارند مناسب نیست.

۵- ضعیف شدن کاکتوس در مقابل آفات و بیماریها در صورت استفاده زیاد و طولانی مدت

۶- افزایش احتمال جذب آفات خاکزی به دلیل ارگانیک بودن این محصول

در کل استفاده ی طولانی مدت و زیاد از حد هر نوع کود در مورد کاکتوس و ساکولنت اصلا توصیه نمی شود.

 

پاسخ سوالات دوره ی دوم ، مهرماه ۱۳۹۳

* سوال سطح معمولی: دلایل پوسیدگی ریشه کاکتوس ها و ساکولنتها و راههای پیشگیری از آن را ذکر کنید. (نحوه ی درمان مد نظر نیست.)

 

۱- افراط در آبیاری و رعایت نکردن فاصله ی مناسب در بین دفعات آبیاری که خاک فرصت خشک شدن داشته باشد.

۲- نامناسب بودن نوع و میزان ترکیبات خاک و استفاده از ترکیباتی که به هر نحوی بر زه کشی مناسب خاک تاثیر منفی داشته و موجب ماندگاری طولانی مدت رطوبت و در نتیجه کاهش هوارسانی به ریشه ها شده و اصطلاحا خفگی آنها را در پی خواهد داشت.

۳- استفاده نکردن از گلدان با جنس مناسب و یا بزرگ بودن بیش از حد آن نسبت به اندازه ی گیاه و همچنین عدم وجود سوراخ های خروجی آب در کف آن

۴- حمله ی آفات مکنده خاکزی ،قارچها و برخی از باکتری های مضر به ریشه ها

۵- نگه داری کاکتوس ها و ساکولنتها در محیط نامناسب مانند مکانهایی که رطوبت بالا و نور کم داشته و جریان هوا بخوبی عبور نکند.

۶- آبیاری زیاد در فصل خواب و یا ساعاتی از روز که دما خیلی زیاد و یا خیلی کم باشد.

۷- استفاده از کودها و سموم نامناسب و به میزان زیاد

۸- عدم تعویض گلدان و خاک به مدت طولانی و یا تعویض گلدان در زمان نامناسب

و اما پیشگیری:

از آنجا که رطوبت زیاد و ماندگار اصلی ترین عامل پوسیدگی ریشه ی کاکتوس ها و ساکولنت ها است، پس بنابراین کنترل آن مهمترین راه پیشگیری از نابودی ریشه این گیاهان می باشد. رعایت نکات زیر می تواند تا حد بسیار بالایی ریسک پوسیدگی ریشه را کاهش دهد…

۱- آبیاری نکردن کاکتوس ها بیش از نیاز آنها، بهتر است با فواصل منظم که خاک فرصت خشک شدن داشته باشد آبیاری کنیم. ماندگاری طولانی مدت رطوبت نه تنها موجب ترکیدگی اندام گیاه شده بلکه ضمینه ی ابتلای ریشه به قارچ و حمله ی آفات را نیز فراهم می نماید.

۲- استفاده از ترکیب مناسب در خاک کاکتوس بنحوی که خاک زیاد چسبنده نباشد و رطوبت را هم به مدت طولانی در خود نگه ندارد. خاک میبایست از زه کشی خوبی برخوردار بوده که هم زود خشک شود و هم اجازه تنفس به ریشه ها بدهد. بهتر است خاک قبل از استفاده حرارت دیده و یا به نحوی ضدعفونی شود.

۳- برحسب نیاز و به موقع و در فصل مناسب اقدام به تعویض گلدان کرده و پس از تعویض گلدان تا چند روزی به گیاه آب داده نشود.

۴- گلدان متناسب با اندازه گیاه و از جنس مناسب تهیه کرده و دقت کنیم که در کف آن تعدادی سوراخ برای خروج آب وجود داشته باشد و یا خود آنها را ایجاد نماییم. برای ایجاد زه کشی بهتر در گلدان از مقداری سنگ و یا خرده سفال به صورت لایه ای در کف گلدان استفاده کنیم.

۵- آبیاری می بایست متناسب با فصل رشد و خواب کاکتوس تنظیم شود و در هنگام استراحت گیاه آبیاری کاهش یابد و فقط در حد جلوگیری از چروکیده شدن گیاه باشد. همچنین بهتر است آبیاری در ساعاتی انجام گیرد که هوا خیلی سرد یا گرم نباشد.

۶- رطوبت بالای محل نگه داری کاکتوس ها و ساکولنت ها موجب کند شدن عمل تبخیر آب از خاک شده و زمینه ی گسترش قارچ و آفات را فراهم می آورد. محل نگه داری کاکتوس ها و ساکولنت ها باید جریان هوای خوبی داشته و نور کافی هم دریافت کند.

۷- کاکتوس ها و ساکولنتها در صورت تعویض به موقع خاک اصولا نیازی به کوددهی ندارند و خللی در رشدشان به وجود نمی آید. اما استفاده ی زیاد و نابجا از کود می تواند آسیب جدی به ریشه ها و خود گیاه بزند. بنابراین در صورت نیاز، از کودهای شیمیایی بسته به میزان NPK از نصف تا یک چهارم میزان توصیه شده و از کودهای ارگانیک به میزان کمی برای این گیاهان می بایست استفاده شود. کوددهی هم فقط در فصل رشد و هر ماه یک بار انجام گیرد. تا حد امکان از سموم دفع آفات هم استفاده نشود و روش های جایگزین به کار برده شود.

 

* سوال سطح حرفه ای: برخی از کاکتوس ها در فصل رشد از خود شیره ای چسبناک و شیرین ترشح می کنند. فایده ی این کار برای کاکتوس چیست؟

این شیره که از غده های خاصی در آرئول ها ترشح می شود موجب جذب مورچه ها شده و آنها حشرات آفتی که از گل ها و میوه ها یا بذرها تغذیه می کنند را از کاکتوس دور نگه میدارند. از طرف دیگر در فصل گلدهی از آنجائیکه خود مورچه ها هم ممکن است مبدل به آفت گردند، این شیره توجه آنها را به خود جلب کرده و مورچه ها را از گلها دور نگه میدارد. وظیفه ی دیگر مورچه ها به نوعی نظافت کاکتوس و از بین بردن قارچ ها و عوامل بیماری زا از سطح گیاه می باشد. وجود این شیره همچنین باعث می شود مورچه ها لانه ی خود را در نزدیکی کاکتوس ها ساخته و از آنجائیکه مورچه با ذخیره ی مواد غذایی در زیر خاک موجب حاصلخیزی خاک نیز می شود نقش تغذیه کنندگی برای کاکتوس دارد.فایده ی دیگر مورچه ها پراکنده کردن بذر کاکتوس هاست که موجب گسترش و بقای این گیاهان می شود.